دیزل ژنراتور رویان صنعت

اجزای دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور کوپله شده (اتصال استاندارد یک موتور و ژنراتور را کوپله سازی میگویند) دارای قطعات زیاد و مشابه با موتور خودرو می باشد. همچنین موتور آن تقریبا عملکردی مشابه با خودرو دارد. دیزل ژنراتور دارای قطعات اصلی و فرعی بسیاری است. در زیر تلاش کرده ایم قطعات اصلی آن را معرفی کنیم.

موتور دیزل

موتور دیزل ژنراتور مهمترین قسمت آن را تشکیل می دهد. قدرت و توان ظاهری یک دیزل ژنراتور وابسته به قدرت موتور است. در انتخاب موتور قدرت و توان، میزان مصرف، حجم باک سوخت و میزان صدای تولیدی و… مورد توجه قرار میگیرد.

ژنراتور

بعد از موتور مهمترین قسمت یک دیزل ژنراتور، ژنراتور می باشد. تولید برق در دیزل ژنراتور توسط ژنراتور انجام می شود. این قسمت از بخش های کوچک تری تشکیل شده است که میتوان از آن ها به سیم پیچ روتور و استاتور اشاره نمود. در قسمت معرفی محصولات ما مشخصات ژنراتور های موجود در رویان صنعت را به صورت کاتالوگ های کامل در اختیار شما قرار داده ایم. مهندسین ما با توجه به نیاز شما و مشخصاتی که در این کاتالوگ ها آورده شده، مناسب ترین و بهترین ژنراتور را به شما معرفی خواهند کرد.

مخزن سوخت

مخزن سوخت یا همان باک دیزل ژنراتور قسمتی است که وظیفه نگهداری سوخت مصرفی موتور را برعهده دارد. سوخت مصرفی دیزل ژنراتور، گازوئیل می باشد. ظرفیت این مخزن بسته به توان دیزل ژنراتور متفاوت است. اینگونه نیست که مخزن بزرگتر همیشه بیانگر این باشد که تعداد دفعات کمتری احتیاج به پرکردن آن داریم. به طور مثال یک دیزل ژنراتور با قدرت 500 kVA معمولا دارای یک مخزن سوخت 900 لیتری است. این دیزل ژنراتور در زمانی که از تمام توان آن استفاده شود (اصطلاحا در زمان 100 درصد بارگیری) ، صد لیتر در ساعت سوخت مصرف میکند و این به این معنی است که با یک مخزن سوخت کاملا پر میتواند حدود 9 ساعت به صورت مداوم کار کند. جدول کاملی از نحوه مصرف دیزل ژنراتور ها آماده کرده ایم که در همین صفحه قابل مشاهده است.

رگولاتور ولتاژ

دیزل ژنراتور ها برای تنظیم ولتاژ خروجی، از وسیله ای به نام رگولاتور ولتاژ کمک میگیرند. این دستگاه علاوه بر تنظیم ولتاژ خروجی بر روی مقدار مورد نیاز، از نوسانات ولتاژ هم جلوگیری میکند. در نتیجه، دستگاه های مصرفی که برق مورد نیاز خود را از دیزل ژنراتور ها تامین میکنند، دچار آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ برق نخواهند شد.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور ها نقش بسیار مهم و حیاتی ایفا میکند. سیستم خنک کننده موتور باز هم عملکردی بسیار مشابه با سیستم خنک کننده موتور خودرو دارد، همان رادیات، همان ترموستات و همان واترپمپ. طبیعتا از آب برای این سیستم استفاده می شود.

در برخی از دیزل ژنراتور های توان بالا و اصطلاحا دائم کار (دیزل هایی که معمولا به صورت مداوم روشن هستند، نه فقط در مواقع اضطراری) سیستم خنک کننده ای هم برای ژنراتور مورد استفاده قرار میگیرد. زیرا کار مداوم در توان بالا بسیار در ژنراتور ها تولید گرما می کند و اگر این گرما مهار نشود قطعا به دیزل ژنراتور آسیب وارد میکند. در سیستم های خنک کننده ژنراتور، گاها از هیدروژن استفاده می شود.

سیستم گردش روغن

سیستم گردش روغن دیزل ژنراتور وظیفه به اصطلاح روغن کاری اجزای متحرک آن را به عهده دارد. با توجه به دور موتور بالایی که معمولا در دیزل ژنراتور ها وجود دارد روغن کاری قطعاتی که متحرک هستند بسیار لازم و ضروری می باشد. این امر به قدری مهم می باشد که باید به صورت مداوم سطح روغن بازدید شود. خود روغن هم باید با توجه به نوعی که استفاده می شود بعد زمان مشخصی تعویض گردد. ما در شرکت رویان صنعت نرم افزار دیزل بان را طراحی نموده ایم که کافیست نوع دیزل و روغن مصرفی آن را در نرم افزار وارد کنید. پس از آن این نرم افزار به صورت هوشمندانه، زمان دقیق تعویض روغن را به شما اعلام می کند.

شارژر باتری

شارژر باتری دیزل ژنراتور در واقع عملکردی مشابه دینام خودرو دارد. این وسیله نوعی مولد برق بسیار کوچک تر از ژنراتور اصلی است که نیرو محرکه خود را همانند زنراتور از موتور میگیرد. وظیفه اصلی آن شارژ باتری دیزل ژنراتور است که معمولا در هنگام استارت از آن استفاده میشود.

سیستم کنترل

سیستم کنترل دیزل زنراتور قسمتی است که آن را با نام صفحه کنترل می شناسیم. در این قسمت میتوان کنترل تمام قسمت های دیزل ژنراتور را به دست گرفت. به طور مثال می توان به کنترل موتور پرداخت؛ به این صورت که فشار روغن و دمای آن، دمای آب سیستم خنک کننده، دور موتور، ساعات کارکرد و … اندازه گیری و بررسی نمود و تنظیمات لازم را اعمال نمود.

برای کنترل قسمت ژنراتور هم داستان به همین صورت است و پارامتر هایی مثل ولتاژ خروجی، جریان و فرکانس را می توان اندازه گیری و تنظیم نمود. همچنین در این قسمت میتوان تنظیمات استارت اتومات در هنگام مواقع اضطراری را نیز انجام داد.

شاسی

سکوی اتصال یا همان شاسی دیزل ژنراتور، قطعه ای بسیار مستحکم است که وظیفه نگه داری و اتصال موتور و ژنراتور را به عهده دارد. در واقع تمامی قطعات یک دیزل ژنراتور بر روی شاسی آن سوار و اصطلاحا کوپله می شوند. معمولا از لرزش گیر هایی در شاسی ها استفاده می شود تا لرزش دیزل ژنراتور به سطح یا کانوپی منتقل نشود. این امر علاوه بر کاهش صدای کارکرد دیزل ژنراتور، باعث افزایش طول عمر آن می گردد.

گرم کننده آب و روغن

در برخی از دیزل ژنراتور ها، نوعی سیستم گرم کننده برای روغن و آب چرخشی در نظر گرفته شده. این سیستم که وجود ان خیلی ضروری نیست به صورت آپشن بر روی بعضی دیزل ژنراتور ها ارائه میگردد. وجود این سیستم باعث میشود که دیزل ژنراتور بعد از استارت بسیار سریع تر به اوج توان خود برسد. این سرعت در رسیدن به اوج قدرت دیزل ژنراتور برای برخی مشتریان آنقدر مهم است که وجود این سیستم را در دیزل ژنراتور، ضروری میدانند.

سیستم ضد رطوبت

به هرحال دیزل ژنراتور تماما با برق و الکتریسیه در ارتباط است. کلا کار این دستگاه تولید برق است. آن هم در ولتاژ های بسیار بالا. آب و رطوبت هم که همیشه دشمن سیستم های برقی و الکتریکی بوده است. رطوبت در برخی محیط ها کاری و مناطق جغرافیایی آنقدر زیاد است که میتواند در عملکرد دستگاه خلل ایجاد کند. یا حداقل یا ایجاد زنگ زدگی در قسمت های مختلف از طول عمر دیزل ژنراتور بکاهد. سیستم ضد رطوبت دیزل ژنراتور، رطوبت موجود در کانوپی را تا 99 درصد از بین می برد.

اگزوز

موتور موجود در دیزل ژنراتور همانند موتور خودرو برای کار به اکسیژن احتیاج دارد. اکسیژن در موتور میسوزد و به گازهای سمی تبدیل می گردد. این گاز ها توسط اگزوز دیزل ژنراتور از محیط خارج میگردد. در برخی از موارد با توجه به بسته بودن محیط باید سیستم خروج دود از دیزل ژنراتور را بر اساس همان ساختمان موجود طراحی کرد تا دود به کلی از کل ساختمان خارج گردد.

اتاقک محافظ

کلیه قطعات تشکیل دهنده یک دیزل ژنراتور در یک اتاقک قرار میگیرد که به آن کانوپی دیزل ژنراتور میگویند. این اتاقک در شرکت رویان صنعت کاملا مناسب با اندازه های دیزل ژنراتور های انتخابی و توسط مهندسین مجرب طراحی و ساخته می شود. وظیفه اصلی این اتاقک ها کاهش صدای دیزل ژنراتور و حفاظت آن از عوامل آلوده کننده محیطی مانند گرد و غبار، آب، رطوبت و … است. در این اتاقک درب هایی در نظر گرفته میشود که دسترسی به قسمت های مختلف دیزل ژنراتور را راحت تر میکند. برای مثال دربی وجود دارد که دسترسی به صفحه کنترل دیزل ژنراتور را ممکن میسازد. از طرفی دیگر یک درب در محل موتور طراحی شده که برای سرویس های دوره ای و تعمیرات احتمالی از آن استفاده میشود. قسمتی هم در نظر گرفته شده برای خروج سیم و کابل های انتقال برق تولیدی توسط دیزل ژنراتور و … .

ساخت کانوپی رویان صنعت

استفاده از کانوپی برای دیزل ژنراتور الزامی نیست ولی وجود آن نه تنها سرو صدای دیزل بسیار کاهش میدهد، بلکه با محافظت آن از غبار و … باعث افزایش طول عمر دیزل به میزان بسیار محسوسی خواهد شد.

موارد کاربرد دیزل ژنراتور

همانطور که گفته شد، دیزل ژنراتور کاربرد های فراوانی دارد. هرجا که به برق و انرژی اکتریسیته احتیاج داشته باشیم، ولی شبکه برق سراسری در دسترس نباشد، مجبور به استفاده از دیزل ژنراتور هستیم. ممکن است مجموعه صنعتی یا هر مرکز خدماتی دیگر به شبکه سراسر دسترسی داشته باشد، ولی برق موجود توان مورد نظر آن مجموعه را تامین نکند. در این صورت، باز هم به دیزل ژنراتور احتیاج داریم. گاهی هم تامین برق مورد نیاز از شبکه سراسری گران تمام میشود و بهتر است از دیزل ژنراتور برای تولید برق مورد نیاز استفاده کرد. مثلا مورد آخر جدیدا در زمینه استخراج ارز های دیجیتال کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

با توجه به مطالبی که ذکر شد. به راحتی میتوان در پادگان های مرزی، بیمارستان ها، کمپ های امدادی، نمایشگاه های صحرایی، مراکز ساخت و ساز ساختمان ها، کارخانجات تولیدی و … یک یا چند دیزل ژنراتور، پیدا کرد.

انواع دیزل ژنراتور از لحاظ کاربرد

از لحاظ کاربرد دیزل ژنراتور و مولدهای برق به چهار دسته کلی دیزل ژنراتور اضطراری، دیزل ژنراتور دائم، دیزل ژنراتور پایه و دیزل ژنراتور چند منظوره تقسیم میشوند. که در ادامه، هرکدام را معرفی و مورد تحلیل و بررسی قرار میدهیم.

دیزل ژنراتورهای اضطراری

یکی از مهم ترین کاربردهای دیزل ژنراتور ها، استفاده آن ها در موارد اضطراری محسوب میشود. بسیاری از مکان ها وجود دارند که حتی لحظه ای نمیتوانند بدون برق به حیات خود ادامه دهند. از جمله میتوان به بیمارستان ها اشاره کرد. در یک بیمارستان قطع برق میتواند فاجعه بار باشد.

یک دیزل ژنراتور یا مولد اضطراری به صورت هوشمند این مشکل را حل نموده است. در قسمت صفحه کنترل مولد اضطراری فناوری خاصی به کار برده شده است که به محض قطع برق دیزل ژنراتور اضطراری را استارت زده و برق مجموعه را دوباره به خوبی تامین میکند. دیزل ژنراتور اضطراری معمولا ماهانه بیشتر از چند ساعت کار نمی کند ولی نیاز به مراقبت و رسیدگی به صورت حداقل 2 هفته یک بار را دارند.

دیزل ژنراتور دائم

دیزل ژنراتور های دائم بیشتر مصرف های نیروگاه مانند دارند. سایز بسیار بزرگ آن ها را میتوان در نیروگاه ها مشاهده نمود. به طور مثال می توان به نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره کرد که در آن در دو نوبت از شبکه های موازی شده دیزل ژنراتور ها استفاده می شود.

دیزل ژنراتور دائم، در سایز های کوچک تر هم بسیار کاربرد دارد. بسیاری از مراکز تولیدی و کارخانه ها در محل هایی واقع شده اند که در آنجا به شبکه های پخش برق سراسری دسترسی وجود ندارد. پادگان های مرزی هم مثال دیگری برای استفاده از دیزل ژنراتور های دائم محسوب می شوند. این دیزل ژنراتور ها نیازمند سرکشی و نگهداری به صورت روزانه دارند.

کاربرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور پایه

این نوع از دیزل ژنراتور ها در واقع مرز میان مولد های اضطراری و دائم محسوب میشوند. دیزل ژنراتور هایی که در این دسته طبقه بندی می شوند نه به طور دائم روشن هستند و نه به اندازه ی مولد های اضطراری بدون کاربرد باقی خواهند ماند و در صورت روشن شدن هم اینگونه نیست که فقط به اندازه ی نهایتا یکی دو ساعت روشن باشند. به طور مثال می توان به دیزل ژنراتورهایی اشاره کرد که در نمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرند. مولد هایی که در کمپ ها یا اردوگاه ها، مورد استفاده قرار می گیرند هم در دسته ی مولد های پایه تقسیم میشوند.

دیزل ژنراتور چند منظوره

این نوع از دیزل ژنراتور ها به ندرت مورد استفاده قرار میگیرند. در واقع میتوان گفت یک دیزل ژنراتور چند منظوره، مولدی دائم است که دارای صفحه کنترل وصل خودکار برق در هنگام قطع برق سراسری نیز میباشد. در برخی از مراکز و مجموعه های تولیدی به خاطر بعضی از ملاحظات مهندسی هم از برق سراسری استفاده میشود، هم از دیزل ژنراتور ها.  در این صورت دیزل به صورت دائم مشغول کار خواهد بود ولی در هنگام قطع برق به صورت اتوماتیک به توان تولیدی خود می افزاید تا کمبود برق سراسری را جبران نماید.

مزایای خرید دیزل ژنراتور

تولید برق توسط دیزل ژنراتور مزایای نسبت به موتور های بنزینی دارد که در زیر به چند مورد از آن ها اشاره می گردد.

1- نوع سوخت ارزان تر: در دیزل ژنراتور ها میتوان از سوخت های ارزان تر استفاده کرد. این کار هزینه کلی تولید برق را بسیار کاهش می دهد.

2- ایمنی بالاتر: با توجه به نوع سوختی که در دیزل ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرد، خطراتی مثل آتش سوزی در دیزل ژنراتور ها بسیار کمتر از انواع موتور های بنزینی می باشد.

3- برخلاف موتور های بنزینی میتوان در دیزل ژنراتور ها از نسبت تراکم بالاتری استفاده نمود. این عمل بازده کلی دستگاه را بیشتر میکند و از استهلاک دیزل ژنراتور می کاهد.

4-تراکم بالاتر یعنی جرقه زنی به صورت خودکار. استفاده از دیزل ژنراتور نیازی به سیستم جرقه زنی ندارد.

5- فایده ی دیگری که تراکم بالاتر در دیزل ژنراتور ها به همراه دارد، بازده حرارتی بیشتر است که توان تولیدی دیزل ژنراتور را بالاتر می برد. توان تولیدی دیزل ژنراتور 10 الی 20 درصد از موتور های بنزینی بیشتر است.

6- آلودگی ها زیست محیطی یک دیزل ژنراتور خیلی کمتر از موتور بنزینی است. میزان اکسید نیترات موجود در دود خروجی از اگزوز دیزل ژنراتور بسیار کمتر از انواع موتور های بنزینی می باشد.

چطور یک دیزل ژنراتور خوب بخریم؟

موتور هایی که در دیزل ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند از تنوع بالایی برخوردارند. ژنراتور های مورد استفاده در دیزل ژنراتور ها خود دارای تنوعی فوق العاده اند. همین امر باعث میشود که دیزل ژنراتور های موجود، دارای لیست بلند بالایی باشد. حال چطور میتوان یک دیزل ژنراتور مناسب را برای خرید انتخاب نمود. مخصوصا این که وقتی قرار است هزینه تقریبا بالایی را برای این منظور صرف کنیم، باید دقت بالایی در هنگام انتخاب داشته باشیم. برای داشتن یک انتخاب خوب در زمان خرید یک دیزل ژنراتور، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

1- میزان توان دیزل ژنراتور: اولین موضوع که مهمترین موضوع هم به شمار می رود و رنج اصلی انتخاب شما را مشخص میکند، تعیین قدرت دیزل ژنراتور مورد نیاز است. حال یا شما خود از اطلاعات کافی برخوردارید و قدرت مورد نیاز را میدانید و یا در این زمینه به مشاوران ما مراجعه میکنید. مشاوران ما با توجه به نیاز شما بهتریت رنج قدرت را به شما پیشنهاد خواهند داد.

2- تعداد فاز خروجی مورد نیاز شما هم مهم است. اینکه شما برای کار خود احتیاج به برق سه فاز دارید یا برق تک فاز در انتخاب دیزل ژنراتور بسیار تعیین کننده است.

تابلو برق دیزل ژنراتور

3-محلی که قرار است دیزل ژنراتور در آن مکان نصب گردد، در انتخاب دیزل ژنراتور و تجهیزات جانبی آن موثر است و باید در انتخاب دیزل ژنراتور به آن توجه شود.

4- موضوع مهم بعدی دور موتور دیزل ژنراتور میباشد. اگر مورد استفاده شما از دیزل ژنراتور به صورت اضطراری، می باشد، دیزل های دور پایین برای کار شما کافیست. چرا که این دیزل ژنراتور ها سرو صدا و لرزش کمتر دارند و در نتیجه استهلاک پایین تر خواهند داشت و هزینه ی تعمییر و نگهداری آن ها برای کل مجموعه کمتر خواهد شد.

5- موضوع بعدی حسایت ولتاژ خروجی است. گاهی شما از دستگاه هایی استفاده میکنید که به تغییر ولتاژ حساس هستند. مثل تجهیزاتی که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار میگیرد. در این موارد بهتر از از دیزل ژنراتور هایی استفاده کتید که دارای سیستم رگولاتور ولتاژ قوی و دقیقی هستند. ولی اگر دستگاه های با حساسیت کمتر در مجموعه شما مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از یک دیزل ژنراتور معمولی کافی و راهگشا خواهد بود.

6- حجم باک دیزل ژنراتور هم اهمیت دارد. گاها پیش می آید که یک مجمعه امکان سوخت گیری به صورت مداوم را ندارد. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم دیزل ژنراتور در صورت کار به صورت مداوم حداقل 8 تا 10 ساعت یک بار تمام سوخت موجود در باک خود را مصرف می کنند و احتیاج به سوخت گیری مجدد دارند. پس اگر تعداد دفعات پایین سوخت گیری برای شما اهمیت دارد از دیزل ژنراتور، با باک حجیم تر استفاده کنید. البته میتوان برای یک دیزل ژنراتور یک باک بزرگتر را سفارش داد.

عوامل موثر بر قیمت دیزل ژنراتور

اولین عامل موثر بر قیمت دیزل ژنراتور توان ظاهری آن است. درباره توان ظاهری دیزل ژنراتور بالاتر صحبت شد و گفتیم که بر اساس دو واحد اندازه گیری (kVA) و (kW) اندازه گیری می شود. همچنین به نحوه محاسبه توان مورد نیاز نیز اشاره کردیم. حال هرچه توان ظاهری بیشتری برای دیزل ژنراتور، مد نظر شما باشد، قیمت دیزل ژنراتور هم بالاتر خواهد رفت.

موضوع تاثیر گذار بعدی بر روی قیمت دیزل ژنراتور، برند آن است. برخی برند ها کیفیت بالاتر و طبعا قیمت بالاتری دارند. برخی برند ها کیفیت زیاد بالایی ندارند ولی صرفا به خاطر اینکه برند هستند، قیمتشان بالاتر است. نکته مهم در این باره متاسفانه این است که بازار پر از کپی دیزل ژنراتور های برند، ساخت چین شده است. با کیفیت پایین و البته قیمت پایین. لذا این یک شرکت مثلا دیزل ژنراتور با موتور بنز را دارد به قیمت بسیار پایین تری می فروشد، باید شک شما را برانگیزد. لذا برای خرید دیزل ژنراتور به شرکت های معتبر مراجعه کنید و یا از افراد مجرب مشاوره بگیرید. مسلما در این رده شرکت های ثبت شده، از گروه های صنعتی اعتبار بالاتری دارند.

میزان مصرف سوخت، عامل بعدی موثر بر قیمت دیزل ژنراتور است. در بین دو دیزل ژنراتور دیزل ژنراتور کم مصرف ، قیمت بالاتری خواهد داشت.

ملحقات دیزل ژنراتور هم تاثیر بسزایی در قیمت دیزل ژنراتور دارد. مثلا دیزل ژنراتوری که برای یک گاوداری خریده می شود، تجهیزات جانبی بسیار کمتری لازم دارد؛ نسبت به دیزل ژنراتوری که برای یک بیمارستان تهیه می شود. دیزل ژنراتور بیمارستان حتما نیاز به کانوپی دارد، در حالی که صدای بالای دیزل ژنراتور در یک گاو داری زیاد اهمیتی ندارد. به همین صورت بسته به محل و نوع استفاده و گاها سلیقه مشتری، ملحقات دیزل ژنراتور کم تر یا بیشتر خواهد بود و این تاثیر مستقیم بر قیمت دیزل ژنراتور خواهد داشت.

مصرف سوخت دیزل ژنراتور

مصرف سوخت دیزل ژنراتور همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. عوامل زیادی بر مصرف سوخت دیزل ژنراتور موثر است. از جمله تعداد سیلندر دیزل ژنراتور، حجم موتور، توربوشارژ موتور، سرویس منظم دوره ای و … .

از طرفی مصرف سوخت دیزل ژنراتور به توانی که از آن کشیده میشود هم بستگی دارد. در زیر جدولی برای شما آماده کرده ایم که در آن شما می توانید براوردی تقریبی از مصرف سوخت دیزل ژنراتور به دست آورید. دقت کنید که این جدول مصرف سوخت دیزل ژنراتور ها را بر اساس توان و قدرت کلی آنها تقسیم بندی کرده است. در ستون اول قدرت دیزل ژنراتور بر حسب (kW) آورده شده است. شما باید اول از این ستون دیزل ژنراتور مورد نظر خود را پیدا کنید. اگر قدرت دیزل ژنراتور را بر حسب (kVA) دارید؛ ویا فقط ولتاژ و آمپر مورد نظر خود را میدانید، می توانید در قسمت تبدیل واحد آن را به (kW) تبدیل کنید. سپس بر اساس میزان بارگیری میتوانید مصرف سوخت دیزل ژنراتور را بر حسب (گالون بر ساعت) از جدول استخراج کنید.

توان ژنراتور (kW)25% بارگیری (l/hr)50% بارگیری (l/hr)75% بارگیری (l/hr)تمام بارگیری (l/hr)
202.23.44.96
304.96.8910.9
4068.612.115.1
606.81114.318.1
759.112.817.323
1009.815.521.927.9
12511.718.926.834.3
13512.420.428.737
15013.622.331.741.2
17515.525.736.648
20017.729.141.554.4
2302033.247.262.7
25021.535.951.468
30025.742.760.881.2
35029.849.570.694.8
40033.656.380.5108.1
50041.569.999.8134.9
60049.983.1119.1161.8
75061.61.3.5148.5201.8
100081.6137.6196.9268.7
1250101.7171.2245.7335.6
1500121.7205.2294.1402.5
1750402.5238.9342.8469.47
2000161.8272.9391.2536.4
2250181.8306.5440603.3

نکته جالبی که از این جدول استخراج میشود، این است که همانطور که مشاهده می کنید، برای یک دیزل ژنراتور خاص اگر میزان بارگیری را دوبرابر کنیم، میزان مصرف سوخت دوبرابر نمی شود و کمی از دو برابر کمتر خواهد بود.
همچنین با توجه به داده های جدول مشاهده میکنید که میتوان توان های بسیار بالایی را تولید نمود. آن هم به وسیله اتصال چند دیزل ژنراتور (یا همان سنکرون دیزل ژنراتور یا ایستگاه توان) در این مورد در مطلب بعدی توضیحات بیشتری ارائه شده است.

سنکرون سازی دیزل ژنراتور

اتصال موازی دو یا چند دیزل ژنراتور به یک دیگر را سنکرون سازی دیزل ژنراتور می گویند. علت اصلی این کار دسترسی به توان ظاهری بالاتر برای مقاصدی است که انرژی بیشتری نیاز دارد. سنکرون سازی دیزل ژنراتور مزایای دیگری هم دارد. مثلا سنکرون سازی دیزل ژنراتورها، به مجموعه یک منبع تولید برق قابل اطمینان ارائه می دهد. چرا که درصورت از کار افتادن یک دیزل ژنراتور، دیزل ژنراتور های دیگر همچنان به کار خود ادامه داده و توان تولیدی کل مجموعه صفر نمی شود. دیگر مزیت سنکرون سازی دیزل ژنراتور ها این است که برای تعمیر یا سرویس دوره ای یک دیزل ژنراتور خاص، احتیاجی نیست کل سیستم تولید برق مجموعه را خاموش کرد و فقط کافیست، دیزل ژنراتور مورد نظر را برای اورهال یا تعمییر از مدار خارج نمود.

مزیت های دیگری هم در سنکرون سازی دیزل ژنراتور ها وجود دارد که باعث شده بعضی صاحبان صنایع به جای خرید یک دیزل ژنراتور قدرت مند، از دو یا چند دیزل ژنراتور با قدرت متوسط استفاده کنند.
در سنکرون سازی دیزل ژنراتور ها تابلو های سنکرون، نقش اساسی را بازی می کنند. این تابلو ها وظیفه اتصال دیزل ژنراتور ها را به عهده دارند و طراحی و ساخت استاندارد آن ها نیازمند تجربه و دانش کافی است. ما در شرکت رویان صنعت سال هاست که در این زمینه فعال هستیم و تجربه ای عالی در زمینه طراحی و ساخت تابلو های سنکرون دیزل ژنراتور داریم.

volvo penta engines

volvo penta logo

موتور دیزل ولوو پنتا

شرکت پنتا بیش از یک قرن سابقه فعالیت دارد. این شرکت در سال 1907 میلادی تاسیس گردید. البته اولین اقدام ها برای احداث این شرکت حتی به 40 سال قبل تر از آن بر می گردد. سال 1868 را میتوان تولد این گروه صنعتی دانست. این شرکت کار خود را با طراحی و ساخت موتور های دریایی آغاز نمود. سال 1935 این شرکت توسط شرکت ولوو خریداری شد و هم اکنون یک زیر مجموعه از این شرکت بزرگ است و با نام ولوو پنتا شناخته میشود.

شرکت لوو پنتا اکنون ساخت انواع موتور های دریایی، دیزل ژنراتور ولوو پنتا و موتور های دیزلی به صورت مستقل در دستور کار خود دارد.

در ادامه برخی از دیزل ژنراتور های شرکت رویان صنعت که موتور به کار رفته در آنها، موتور ولوو پنتا و ژنراتور آنها استامفورد و یا مکالته می باشد را میتوانید مشاهده کنید. با کلیک بر روی نام موتور یا ژنراتور هر دیزل ژنراتور می توانید به کاتالوگ و مشخصات آن موتور یا دیزل دسترسی داشته باشید.

نامموتورژنراتورPrime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور استمفوردTAD530GEUCI224G8594
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور استمفوردTAD732GEUCI274G186206
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور استمفوردTAD1342GEHCI434E-444E352380
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور استمفوردTWD1643GEHCI534F-544F630700
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور مکالتهTAD531GEECP34-2S4/A100111
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور مکالتهTAD732GEECO38-1SN/4186201
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور مکالتهTAD1343GEECO40-1S/4378420
موتور دیزل ولوو پنتا با ژنراتور مکالتهTWD1643GEECO40-1.5L/4630737

cummins diesel engines

cummins diesel engines logo

موتور دیزل کامینز

شرکت کامینز، یکی از بزرگترین شرکت های آمریکایی است. کلسی کامینز (Clessie Cummin)  این شرکت را در سال 1919 تاسیس کرد. این شرکت در زمینه تولید موتورهای درون سوز و صنایع وابسته به آن فعالیت دارد. طراحی و ساخت انواع سوخت رسان انژکتور، فیلتراسیون، سامانه های کنترل قدرت و موتورهای تولید برق از فعالیت های اصلی این شرکت محسوب می شود. شرکت رویان صنعت در زمینه موتورهای دیزل ژنراتور با این شرکت بزرگ مشغول همکاری می باشد.

محصولات این شرکت در حدود 200 کشور در سراسر دنیا به فروش می رسد. حدود 6000 نمایندگی این شرکت بزرگ در سراسر جهان وجود دارد که رویان صنعت یکی از آنها است و نمایندگی ایران شرکت کامینز را برعهده دارد.

این شرکت بزرگ در لیست 500 شرکت برتر و ثروتمند آمریکا قرار دارد که میانگین درآمد سالانه آن به 20 میلیلارد دلار می رسد.

نامموتورژنراتور Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل کامینز با ژنراتور استمفوردX1.3-G2PI044E1011
موتور دیزل کامینز با ژنراتور استمفورد4BT3.3-G3UCI224D5055
موتور دیزل کامینز با ژنراتور استمفوردQSX15G4HCI434F/444F409450
موتور دیزل کامینز با ژنراتور استمفوردKTA38-G5HCI634J10001100
موتور دیزل کامینز با ژنراتور مکالتهX1.3-G2ECO3-2SN21011
موتور دیزل کامینز با ژنراتور مکالته6BTAA5.9-G6ECP34-1L4130150
موتور دیزل کامینز با ژنراتور مکالتهNT855-G6ECO38-3LN/4320350
موتور دیزل کامینز با ژنراتور مکالتهKTA50-G3ECO43-2LN/412801400

perkins diesel engines

perkins diesel engines

موتور دیزل پرکینز

شرکت پرکنیز در سال 1932 توسط فرانک پرکینز ( Frank_Perkins ) و چارلز چپمن شکل گرفت. فرانک پرکینز متولد 20 فوریه 1889 بود و پس 78 سال زندگی در 15 اکتبر سال 1967 از دنیا رفت. او یک مهندس و مخترع انگلیسی بود. موتور های دیزل قبل از شرکت پرکینز، دور موتور پایینی داشتن و به همین دلیل از قدرت پایینی برخوردار بودند. چپمن به دنبال موتور دیزلی بود که دور موتور و قدرت بسیار بیشتری ایجاد کند، همین موضوع باعث اختراع موتور دیزل چهار سیلندر ویکسن شد. موتوری که رکورد سرعت موتور های دیزل را شکست. بعد از آن هم فرانک پرکینز توانست شش بار دیگر هم رکورد سرعت موتور های دیزل را بشکند.

شرکت پرکینز پس از موفقیت های بیشمار در  سال 1998 به قیمت 1325 بیلیون دلار به شرکت کاترپیلار فروخته شد. از همان ابتدای کار شرکت پرکینز، موتورهای دیزل این شرکت توانست دیزل ژنراتور پرکینز را بر سر زبان ها بیاندازد. چرا که دور موتور بالا بیش از همه برای ساخت دیزل ژنراتور با بازده بالا کارایی داشت. دیزل ژنراتورهای پرکینز که درواقع مجهز به موتور دیزل پرکیز هستند، امروزه هم در بازار حرف زیادی برای گفتن دارن.

نامموتورژنراتور Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور استمفورد403A-15G1PI044G1315
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور استمفورد1106A-70TAG3UCI274H180200
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور استمفورد2806A-E18TAG2HCI534F/544F650725
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور استمفورد4012-46TWG3API734B13501500
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور مکالته404A-22G1ECO28-2L/422
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور مکالته1104C-44TAG2ECP34-2S/4110
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور مکالته1506A-E88TAG3ECO38-2L/4275
موتور دیزل پرکینز با ژنراتور مکالته2806A-E18TAG2ECO40-2L/4725

caterpillar diesel generator

caterpillar diesel generator

دیزل ژنراتور کاترپیلار

کاترپیلار در سال 1925 توسط از ادغام شرکت تراکتور سازی سی ال بست با شرکت هولت تاسیس گردید. شرکت کاترپیلار در سال 2018 در بین تمام شرکت های جهان، رتبه 238 را از آن خود کرد. این شرکت بزرگترین شرکت سازنده ماشین آلات عمرانی و موتور های درون سوز در جهان است. دیزل ژنراتور کاترپیلار شهرت جهانی دارد.

سهام شرکت کاترپیلار در بازار بورس نیویورک معامله میشود. دفتر مرکزی این شرکت در شهر پئوریا قرار دارد. CAT ، برند کاترپیلار است و محصولات خود را به رنگ زرد تولید میکند.

ناممدل Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
دیزل ژنراتور کاترپیلار3406CTA318350
دیزل ژنراتور کاترپیلار3512TA11361250
دیزل ژنراتور کاترپیلار3516B-HDTA22722500
دیزل ژنراتور کاترپیلار361665007150

lovol diesel engine

lovol diesel engine logo

موتور دیزل لوول

شرکت لوول یک شرکت بزرگ تولید تجهیزات صنعتی است. تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، وسایل نقلیه، مهمترین محصولات این شرکت بزرگ را تشکیل می دهد. در کنار این محصولات، تولید موتور های قدرتمند و با کیفیت، برای ساخت انواع دیزل ژنراتور لوول نیز بخش مهمی از کار شرکت را به خود اختصاص داده است.

شرکت لوول یک شرکت چینی است ولی موتورهای لوول بسیار با کیفیت تر از تصوراتی است که از محصولات چینی داریم. این موتور ها درست است که از برخی برند های اروپایی رتبه پایین تری دارد ولی با اینکه ساخت چین می باشد؛ در زمره موتورهای چینی دسته بندی نمی شود و در بازار های دیزل ژنراتور های برتر دنیا به لوول معروف است. دیزل ژنراتورهایی که از این موتور استفاده می کنند نیز بیشتر با عنوان دیزل ژنراتور لوول (LOVOL diesel generator) می شناسند.

این شرکت در 1998 میلادی تاسیس شد. سرمایه این شرکت بالغ بر 16.1 میلیارد یوان است و در حال حاضر 16000 کارمند دارد. مراکز تحقیق و توسعه شرکت لوول در اروپا، ژاپن، ویفانگ و تیانجین قرار دارد. در حال حاضر محصولات این شرکت به بیش از 120 کشور جهان صادر می شود.

نامموتورژنراتور Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل لوول با ژنراتور استمفورد پاورX1.3-G1003GSLG184G27.532.5
موتور دیزل لوول با ژنراتور استمفورد1006TG1UCI274C100110
موتور دیزل با ژنراتور استمفورپاور1006TAGSLG274E140155
موتور دیزل لوول با ژنراتور استمفورد پاور1004NGSLG184H37.541

benz diesel engine

benz diesel engine logo

موتور دیزل بنز

شرکت مرسدس بنز یک شرکت خودرو سازی آلمانی است. این شرکت زیر مجموعه شرکت دایملر محسوب میشود. فعالیت اصلی این شرکت تولید انواع خودرو، کامیون ، اتوبوس و موتور های درون سوز است. ما در شرکت رویان صنعت از مشتریان موتورهای درون سوز شرکت بنز هستیم. موتور ها را با ژنراتور مناسب ترکیب می کنیم. تا دیزل ژنراتور مناسب کار مشتریان خود را فراهم کنیم. دیزل ژنراتور هایی که از موتور بنز استفاده میکنند به دیزل ژنراتور بنز معروف هستند.

شرکت بنز علاوه بر تولید محصولاتی که ذکر شد، در زمینه لیزینگ و بیمه هم فعالیت دارد. همچنین در زمینه تعمیرات خودرو هم، نمایندگی های این شرکت از برند های معروف دنیا به شمار می آیند.

نامموتورژنراتور Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل بنز با ژنراتور مکالتهOM364ECO32-3L/47083
موتور دیزل بنز با ژنراتور مکالتهOM355ECP34-2L150165
موتور دیزل بنز با ژنراتور مکالتهOM355AECO38-2SN/4168198
موتور دیزل بنز با ژنراتور مکالتهOM357ECO38-1LN/4180211

دیزل ژنراتور چینی

نامموتورژنراتور Prime power
(kVA)
Standby power
(kVA)
موتور دیزل کامینز چینی با ژنراتور استمفورد4B3.9G2PI144F2730
موتور دیزل کامینز چینی با ژنراتور استمفورد پاورSLG274CSLG274C100110
موتور دیزل کامینز چینی با ژنراتور استمفورد پاور6BTAA5.9G2SLG274E140155
موتور دیزل چینی با ژنراتور استمفوردR6105ZDSLG274C100110
موتور دیزل چینی با ژنراتور استمفوردR6105IZLDSLG274F150165
دیزل ژنراتور چینیHC4105ZDSTC5062.569
دیزل ژنراتور چینیLN480DSTC121516.75
دیزل ژنراتور چینیHC4105ZDSTC5062.568

address-icon مشهد، بلوار آزادی، نبش آزادی 97، برج سامان، واحد 106، شرکت رويان صنعت

rooyansanat-phone-icon 051-36585095
rooyansanat-phone-icon 051-36585096

rooyansanat-fax-icon 051-36585111

rooyansanat-email-icon rooyansanatco@gmail.com

whatsapp instagram linkedin