فیلتر هوای دیزل ژنراتور از مهمترین قسمت های آن به شمار می رود. این قطعه، با جدا سازی ضایعات از هوا آن را برای استفاده در دیزل ژنراتور کاملا آماده می کند. هر چه هوا برای سوختن در دیزل ژنراتور تمیز تر باشد، عمل احتراق داخل سیلندر بهتر و کامل تر صورت می گیرد. همین موجب می شود که انرژی شیمیایی گازوئیل به طور کامل آزاد گردد و بازده دیزل ژنراتور بسیار بیشتر شود.

از طرفی وجود ناخالصی های ریز ممکن است باعث ایجاد خراش روی بدنه سیلندر بشود. این موضوع با قرارگیری ناخالصی بین سیلندر و پیستون اتفاق می افتد. پس فیلتر هوا می تواند با تمیز نگه داشتن هوای مصرفی در دیزل ژنراتور، طول عمر آن را هم بسیار افزایش دهد. اینجاست که سرویس و تعویض به موقع فیلتر هوای دیزل ژنراتور اهمیت پیدا میکند.

 

پیش صافی یا فیلتر ذرات درشت

این قسمت در بیشتر دیزل ژنراتور ها وجود دارد. پیش صافی پره هایی به صورت مورب دارد. این پره ها هنگام ورود هوا، به آن حرکت آن حالت چرخشی میدهد. این حرکت، باعث می شود، ذرات درشت موجود در هوا با دیواره برخورد کنند و پایین بریزند. هنگام سرویس، باید محفظه پیش صافی تخلیه و تمیز گردد.

فیلتر هوا یا صافی خشک

یکی از رایج ترین انواع فیلتر هوا، فیلتر هوای خشک است. به طور مثال در بسیاری از انواع مدل های دیزل ژنراتور کامینز از این مدل فیلتر هوا استفاده شده است. در این مدل فیلتر هوا از نوعی کاغذ مخصوص استفاده می شود. این کاغذ دارای منافظ بسیار ریز و شبکه مانند است. بسیاری از ناخالصی های هوا در این مرحله از هوا جدا می شوند. این فیلتر باید به موقع، براساس میزان ساعت کاری دیزل ژنراتور، تمیز گردد. تمیز کردن این فیلتر با دمیدن کمپرسور هوا از داخل به خارج انجام می شود. اگر فیلتر آسیب دیده باشد، باید تعویض گردد.

داخل این فیلتر و قبل از ورود هوا به موتور یک فیلتر دیگر هم قرار دارد که برای اطمینان از تمیزی هوا استفاده می شود. این فیلتر را نباید تمیز نمود و در صورت کثیفی باید تعویض گردد.

فیلتر هوا یا صافی روغنی

اساس کار در این فیلتر به این صورت است که هوا با عبور از میان روغن تمیز میگردد. ذرات و ناخالصی ها با عبور از میان روغن به آن می چسبند و هوای تمیز وارد موتور می شود. مراحل سرویس این مدل فیلتر هوا در ویدئو بالا کاملا نشان داده شده است.