در ادامه مقاله قبلی به عوامل روشن نشدن موتور دیزل ژنراتور می پردازیم. در قسمت اول -چرا دیزل ژنراتور روشن نمی شود؟- چهار عامل مورد بررسی قرار گرفت که عبارت بودند از:

1- گرفتگی یا یخ زدگی لوله سوخت

2- وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

3- مسدود شدن فیلتر گازوئیل

4- زیاد بودن بار موتور

حال به باقی عوامل موثر بر روشن نشدن دیزل ژنراتور می پردازیم.

5- اشکال در پمپ سه گوش

دیزل ژنراتورها دارای دو پمپ سوخت هستند. پمپ اولیه آن ها به پمپ سه گوش هم شناخته می شوند. باید بررسی کنید که در حین زدن استارت، عملکرد این پمپ به چه صورت است. اگر در حین زدن استارت گازوئیل از مسیر برگشت به مخزن سوخت برگشت نداشته باشد، نشان دهنده ایراد در پمپ اولیه یا همان پمپ سه گوش است. در این صورت برای رفع ایراد باید نسبت به سرویس یا تعویض این پمپ اقدام فرمایید.

6- رها نشدن فنر سلونوئید

سلونوئید، به قسمتی از دیزل ژنراتور گفته می شود که درواقع کار خاموش کردن دیزل ژنراتور را به عهده دارد. به همین دلیل به آن -خاموش کن- هم گفته می شود.

در برخی از دیزل ژنراتورها، در هنگام روشن کردن، باید سلونوئید فعال شود تا سوخت به موتور دیزل برسد. بنابراین در هنگام استارت باید با دست، سلونوئید را نگه داشته تا دیزل ژنراتور روشن شود.

برای بررسی عملکرد خاموش کن یا همان سلونوئید، یک سیم از مثبت باتری به سر مثبت خاموش کن وصل کنید. در صورتی که سلونوئید عمل نکرد، نسبت به تعویض آن اقدام کنید؛ ولی اگر سلونوئید درست عمل کرد، باید به بررسی مسیر سیم کشی و همچنین رله مربوطه اقدام شود.

چرا دیزل ژنراتور روشن نمی شود 2
چرا دیزل ژنراتور روشن نمی شود 2

در هنگام استارت، ابتدا یکی از دو رله داخل تابلو وصل و بعد از چند ثانیه رله دوم وصل می شود. اولین رله همان رله مربوط به خاموش کن است. این همان رله ای است که باید عملکرد آن را بررسی کنید. در اینجا در صورتی که رله وصل نشد، برای اینکه بوبین رله را تست کنید، آن را با رله دوم تعویض نمایید.

اگر بوبین رله سالم بود. پلاتین رله را بررسی کنید. وجود دوده سیاه بر روی پلاتین، نشانه خرابی آن است و باید نسبت به تعویض آن اقدام گردد.

هشدار: درهنگام بررسی رله، امکان برق گرفتگی وجود دارد. ولتاژ رله بر روی بوبین آن نوشته شده است. حتما در هنگام کار با رله ولتاژ آن را مد نظر قرار دهید.

7- گرفتگی ورودی یا مانیفولد هوا

اگر در هنگام استارت متوجه شدید، موتور روشن نمی شود و دود سیاه رنگ از اگزوز موتور دیزل ژنراتور خارج می شود؛ معلوم است که هوا به درستی به دیزل ژنراتور نمیرسد. در این صورت است که باید مسیر ورود هوا و فیلتر هوا بررسی شوند که گرفتگی نداشته باشند. به همین صورت، با توجه به رنگ دود خروجی می توان به سایر اشکالات دیزل ژنراتور پی برد. در مقاله ای علت رنگ آبی دود اگزوز دیزل را بررسی کردیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

8- وجود آب یا ناخالصی در گازوئیل

کیفیت پایین گازوئیل عامل دیگری است که می تواند باعث روشن نشدن دیزل ژنراتور شود. وجود آب یا ناخالصی در گازوئیل، کیفیت آن را پایین آورده و حتی می تواند به موتور دیزل ژنراتور آسیب برساند. در موتور دیزل، فیلتری وجود دارد که آب را از گازوئیل جدا می کند. برای بررسی وجود آب در گازوئیل، باید شیر تخلیه این فیلتر تا تخلیه کامل باز و وجود آب در سوخت بررسی شود. در صورتی که آب در سوخت مشاهده شد. باید ابتدا توسط پمپ دستی فیلتر آبگیر را دوباره پر کنیم. سپس لوله سوخت را از سر سوزن باز می کنیم. بعد با زدن استارت، آب را از لوله ها و پمپ فارسونگا خارج می کنیم.

اگر گازوئیل کثیف بود، باید اول فیلتر های گازوئیل را تعویض کنیم. سپس باید نسبت به هواگیری موتور دیزل ژنراتور اقدام کنیم.

9- اشکال در انژکتور

انژکتور قسمت دیگری از دیزل ژنراتور است که در صورتی که وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، می تواند مانع روشن شدن دیزل ژنراتور شود. در این بخش به اشکالات انژکتور موتور دیزل ژنراتور می پردازیم.

اگر در هنگام استارت موتور دیزل روشن نشد و مشاهده کردید هیچ دودی از اگزوز خارج نمی شود. بررسی کنید که سوخت در لوله ها وجود دارد و به موتور دیزل ژنراتور رسیده است یا نه. اگر سوخت هم مشکلی نداشت، ممکن است سوراخ سوزن های انژکتور دچار گرفتگی شده باشند. در این صورت باید سوزن های انژکتور توسط کارشناسان مربوطه بررسی شوند.

ممکن است مشاهده کنید که مقداری گازوئیل از لوله ها و اتصالات پمپ تا سوزن انژکتور، نشت کرده است. این هم می تواند نشان دهنده عملکرد نادرست انژکتور باشد. در این صورت نسبت به رفع نشت سوخت اقدام کرده و سپس مجددا اقدام به روشن نمودن دیزل ژنراتور نمایید.

عوامل دیگری هم میتوانند در عملکرد انژکتور اشکال آفرین باشند. ازجمله شکستگی یکی از قطعات پمپ فارسونگا، ضعیف بودن انژکتور و یا تنظیم نبودن آن که در این موارد باید موضوع به کارشناسان مربوطه ارائه شود.

10- اشکالات فنی دیگر

موارد دیگری هم وجود دارد که باعث می شوند که موتور استارت خورده ولی روشن نشود. مانند نشتی در سر سیلندرها و در قسمت سوپاپ ها ویا مشکل در تایمر دیزل ژنراتور که در هر دو مورد بهتر است به کارشناسان دیزل ژنراتور مراجعه فرمایید.

امیدواریم این مقاله برای شما، مفید واقع شده باشد. با نظرات خود ما را در ارائه مقالات آموزشی بیشتر یاری فرمایید.