دیزل ژنراتور پیشرفته امروزی دارای سیستم های پیشرفته ای می باشد. به ندرت پیش می آید که این دستگاه ها دچار مشکل بشوند. همه چیز به صورت اتومات چک و کنترل می شود. با این حال در بعضی مواقع، پیش می آید که دیزل ژنراتور، روشن نمی شود!
شما استارت می زنید. استارت به خوبی کار می کند ولی دیزل ژنراتور روشن نمی شود. پس موضوع به اشکال در استارت مربوط نیست. در این مقاله برآن شدیم تا علل این مشکل را بررسی کنیم. در ضمن تلاش می کنیم، برای هر مشکل راهکاری ارائه کنیم.

1- گرفتگی یا یخ زدگی لوله سوخت

در فصول سرد، مشکل روشن نشدن موتور های دیزل، هم برای دیزل ژنراتور ها و هم برای خودروهای دیزل، مسئله ساز بوده است. گاهی این مشکل به یخ زدگی سوخت در لوله های انتقال دهنده سوخت مربوط می شود. در این صورت است که سوخت به موتور دیزل نمی رسد و موتور روشن نمی شود. برای حل این مشکل باید آب جوش را به صورت مداوم بر روی پمپ و لوله های گازوئیل بریزید تا مسیر انتقال سوخت باز شود. توجه کنید که هرگز از شعله مستقیم برای گرم کردن لوله های سوخت و پمپ سوخت استفاده نکنید، چرا که این امر می تواند، موجب بروز آتش سوزی شود. در ضمن به سیم کشی دیزل هم آسیب می رساند.

2- وجود هوا در سیستم سوخت رسانی

عدم رسیدن سوخت به موتور دیزل ژنراتور از مهمترین علت های روشن نشدن دیزل ژنراتور به شمار می رود. عوامل زیادی می توانند باعث این موضوع شوند. یک از این عوامل را بررسی کردیم. وجود هوا در سیستم سوخت رسانی هم می تواند مانع رسیدن مناسب سوخت به دیزل ژنراتور شود. برای حل این مشکل به ترتیب زیر عمل کنید:

الف- از پمپ دستی استفاده نمایید تا سوخت پمپ اصلی سوخت را پر کرده و از مسیر برگشت به باک برگردد و سیستم سوخت رسان هواگیری شود.

ب- اگر هواگیری انجام نشد، این بار در حین استارت زدن از یک نفر کمک بگیرید تا با پمپ دستی مورد الف را انجام داده و به پمپ کردن سوخت مشغول شود. استارت همزمان با پمپ دستی سوخت به هواگیری سیستم سوخت کمک خواهد کرد.

ج- با تمام این موارد به دلیل وسکوزیته گازوئیل و پیچ و تاب لوله های انتقال دهنده سوخت، باز هم ممکن است هواگیری انجام نشود. معمولا در این مواقع هوا بالای سوزن های انژکتور گرفتار شده است. پس باید لوله های گازوئیل از بالای سوزن انژکتور باز شده و دوباره مرحله ب تکرار شود. دقت کنید پس از هواگیری لوله ها را به درستی در جای خود محکم کنید به طوری که از نشت گازوئیل به بیرون جلوگیری شود.

چرا دیزل ژنراتور روشن نمی شود
چرا دیزل ژنراتور روشن نمی شود

د- سطح سوخت در باک را بررسی کنید، باک های سوخت در دیزل ژنراتور ها به گونه ای طراحی شده اند که همیشه مقداری گازوئیل در انتهای باک باقی می ماند. یعنی با اینکه باک سوخت دارد ولی سطح سوخت پایین تر از سطح مکش لوله ی ورودی هست. این امر به این علت است که ناخالصی های موجود در سوخت قبل از رسیدن به فیلتر های سوخت بار اول در باک به وسیله ی ته نشین شدن از سوخت جدا شوند. به همین علت است که توصیه می شود، هر چند مدت یک بار سوخت موجود در انتهای باک از زیر باک تخلیه شود تا ناخالصی ها و ذرات خارجی از باک خارج شوند.

برای بررسی این مورد، سطح سوخت را چک کنید که از میزان حداقل کمتر نباشد. در صورت کم بودن سوخت، ابتدا سوخت گیری کرده و بعد مراحل بالا را برای هواگیری سیستم سوخت انجام دهید.

پس از این مراحل سیستم سوخت به خوبی هواگیری شده و دیزل به راحتی روشن خواهد شد.

3- مسدود شدن فیلتر گازوئیل

فیلتر سوخت برای تمیز کردن سوخت از ذرات ریزی طراحی شده است که در باک ته نشین نمی شوند. طبیعی است که این فیلتر ها بعد از مدتی به دلیل انباشت مواد زائد، درچار گرفتگی شده و مسدود شوند. پس مانع رسیدن سوخت به دیزل ژنراتور می شوند. توصیه شده است با توجه به ویژگی ها و مشخصات ثبت شده روی فیلتر و میزان کارکرد دیزل ژنراتور، اقدام به تعویض منظم فیلتر سوخت نمود تا همچین مشکلاتی برای دیزل ژنراتور پیش نیاید. شرکت رویان صنعت برای راحتی این موضوع اقدام به طراحی نرم افزار دیزل بان نموده که زمان مناسب تعویض فیلتر سوخت را به شما یادآوری می کند. این محصول در سایت به رایگان در دسترس شما می باشد.

برای بررسی مشکل فیلتر سوخت، مجددا از پمپ دستی استفاده نمایید. اگر در حین پمپ کردن سوخت، پمپ دیزل ژنراتور پر شود و سوخت از مسیر برگشت گازوئیل به باک برنگردد، نشانه این است که فیلتر سوخت دچار گرفتگی شده و نیاز به تعویض دارد. در این صورت شما در حین پمپ کردن سوخت متوجه خواهید شد که پمپ اصطلاحا سفت شده است.

پس از تعویض فیلتر مجددا اقدام به هواگیری نمایید.

4- زیاد بودن بار موتور

اگر موتور دچار گیر در حرکت باشد، در حین استارت، موتور به خوبی دور برنمی دارد. در این صورت است که مشاهده می کنید، موتور استارت می خورد ولی روشن نمی شود.

این اصطلاحا گیر در موتور می تواند عوامل زیادی داشته باشد. از جمله آن می توان به:

– خرابی بلبرینگ

– سایش روتور و استاتور ژنراتور

– پاشیدن سیم پیچ ژنراتور

و ….

اشاره کرد که هرکدام باید توسط متصدی دیزل ژنراتور و یا متخصص مربوطه بررسی و رفع عیب گردد.

موضوعات دیگری هم وجود دارد که در مقاله بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.