اتصالات مصرف کننده های سه فاز و روابط آنها

کلیه وسایلی که انرژی الکتریکی را به صورت های دیگری از انرژی تبدیل می کنند مصرف کننده نامیده می شوند از جمله:

با توجه به اینکه در صنعت بیشتر از الکترو موتور ها استفاده می گردد، اتصالات الکترو موتورهای سه فاز را مورد بررسی قرار می دهیم.

تخته کلم(جعبه اتصال) الکترو موتورهای سه فاز:

شکل شماره ۱-۲۲ تخته کلم الکترو موتور سه فاز را نشان می دهد که از سه سیم پیچ با سر و ته (ابتدا و انتها) U2 و U1 فاز اول، V2و V1 فاز دوم و W2 و W1 فاز سوم تشکیل شده است.در الکترو موتورها اگر نحوه راه اندازی ثابت باشد اتصالات را در داخل الکترو موتور انجام داده و تنها سه عدد سیم به نام های U و V و W می توان بیرون آورد.

۲۰-۰۰۱-۷۶۸x425

 اتصال ستاره

اگر از شش سر سیم بیرون از الکترو موتور سه سر سیم U2 و V2 و W2 را به هم وصل و L1 را به U1 و L2 را به V1 و L3 را به W1وصل کنیم به این اتصال اتصال ستاره می گویند.

مانند شکل زیر: 

۲۰-۰۰۲-۷۶۸x344

 اتصال مثلث

از شش سر سیم بیرون آمده از الکترو موتور اگر L1 را به U1 و W2، L2 به V1 و U2 و L3 به W1 و V2 وصل شود به این اتصال اتصال مثلث می گویند.

۲۱-۰۰۱-۷۶۸x263

روی بدنه الکترو موتور های سه فاز شش عدد ترمینال تعبیه شده که فاصله ترمینال ها طوری است که بتوان با استفاده از تسمه های فلزی اتصال دلخواه را انجام داد.

۲۱-۰۰۲-۷۶۸x247

 روابط اتصالات ستاره و مثلث

اتصال ستاره: ولتاژها و جریان های فازی و خط اتصال ستاره در شکل ۱-۲۶ نشان داده شده است.همچنین دیاگرام برداری ولتاژ ها و جریان ها با فرض یک بار، اهمی-سلفی با اختلاف فاز ۳۰ درجه(جریان نسبت به ولتاژ ۳۰ درجه پس فاز) رسم شده است.

منبع : electronics98.com