یکی از دیزل ژنراتور هایی که در ایران طرفداران خاص خود را دارد، دیزل ژنراتور دوسان است. البته همانطور که در مقالات قبلی گفتیم لفظ دیزل ژنراتور تنها برای شرکت کاترپیلار قابل استفاده می باشد. چرا که اقدام به طراحی و تولید موتور دیزل و ژنراتور به صورت همراه با هم می کند. شرکت دوسان تولید کننده موتورهای دیزل است و در اینجا می خواهیم درباره این شرکت و تاریخچه آن مطالبی را خدمت شما عرض کنیم.

سال ۱۹۵۸ را می توان سال تولد دیزل ژنراتور دوسان به شمار آورد. در این سال بود که بنیانگذاران دوسان، توانستند اولین موتور دریایی خود را با همکاری شرکت AVL طراحی کرده و تولید نمایند. البته خود کارخانه دوسان پس از تکمیل عملیات ریخته گری و به پایان رسیدن ساخت و ساز ساختمان های آن، از سال ۱۹۷۵ کار خود را آغاز نمود. دیزل ژنراتور M دارای اولین موتور دیزل دوسان بود که در همان سال در این کارخانه طراحی و به صورت انبوه ساخته و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت.

شرکت دوسان در جهت پیشرفت و تکامل خود همکاری با شرکت های بزرگ را فراموش نکرد و در سال ۱۹۷۹ با شرکت ایسوزو مشارکت نمود تا این دو شرکت، موتور کوچک اما پر قدرتی را تولید نمایند. از دیگر همکاری های شرکت دوستان می توان به همکاری آن با شرکت بزرگ MAN اشاره کرد. این دو شرکت با هم اقدام به طراحی و تولید موتورهای هشت سیلندر، ده سیلندر و دوازده سیلندر نمودند.

سال ۱۹۸۵ را می‌توان سالی پر افتخار برای شرکت دوستان به شمار آورد؛ چرا که این شرکت در این سال با فناوری اختصاصی خود توانست موتورهای سری storm  را تولید نماید. این خط تولید جدید نوید بخش به ظهور رسیدن یک شرکت پرقدرت در زمینه موتورهای گازوئیل سوز بود.

تحولی دیگری در سال ۲۰۰۱ برای این شرکت اتفاق افتاد. سختگیری‌های جدیدی که مقررات درجه ۲ توسعه سری موتورهای دیزل GE به تولید کنندگان این موتورها اعمال کرد باعث شد، این شرکت به باز طراحی موتور های خود در این سال بپردازد تا بتواند استانداردهای لازم و مورد نظر این مقررات را کسب کند.

پس از آن دیگر طراحی و تولید موتورهای جدید برای شرکت دوسان به کاری عادی و روزمره تبدیل شده بود. سال ۲۰۰۴ این شرکت موتور یورو ۳ خود را معرفی کرد. موتوری که بسیار بهینه شده بود مصرف پایین و آلودگی بسیار کمتری نسبت به رقبای خود داشت.

دیزل ژنراتور دوسان در رویان صنعت

سال ۲۰۰۵ شرکت دوسان چندین قرارداد بزرگ بست که به توسعه این شرکت بسیار کمک نمود. همچنین در این سال بود که موتورهای دیزلی Doosan Ifracore  مراحل طراحی و تولید خود را طی کردن و شرکت دوسان جشن تولید آن را نیز برگزار نمود.

موتورهای tier 3 دیگر محصول معروف شرکت دوسان است که آغاز دوره فروش آن به سال ۲۰۰۶ بر می گردد. این موتور ها به سرعت در میان مخاطبان رایج شد و مصرف ‌کنندگان بسیاری را به خود جلب نمود.

شرکت دوسان در سال ۲۰۰۸ توانست بیش از یک میلیون موتور دیزل را با استاندارد یورو ۴ تولید کند. همچنین در سال ۲۰۰۸ این شرکت توانست افتخار به دست آوردن جایزه بزرگ، از جوایز فناوری را به دست آورد. دیگر افتخار این شرکت در سال ۲۰۰۸ تاسیس یک شعبه از کارخانه خود در آمریکا بود که با DIA شناخته می شود.

از دیگر افتخارات شرکت دوستان سال ۲۰۱۱ بود که برای اولین بار اقدام به طراحی ساخت و عرضه موتور گازسوز نمود. این افتخارات تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت و در سال ۲۰۱۲ شرکت دوستان توانست کارخانه تولید موتورهای خودش را تکمیل کند و این کارخانه ها شروع به تولید موتور tier 4 نمودند. همچنین سال ۲۰۱۲، آغاز پخش قطعات استاندارد و اصلی شرکت در آمریکا هم بود.

شرکت دوسان دریافت جوایز خود را همچنان ادامه داد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ جایزه جان یانگ سیل برای موتورهای دیزلی کوچک خود، دریافت کرد. این جایزه نقطه عطفی برای این شرکت بود تا گسترش این موتورها را با جدیت بیشتری دنبال کند. همچنین سال ۲۰۱۳ شرکت دوستان موتورهای گازسوز خود را تا سطح استاندارد یورو ۶ ارتقا داد. دیزل ژنراتورهای دوسان در این سال تقریباً در تمام جهان شناخته شده بود.

دیزل ژنراتور دوسان همچنان جوایز را از آن خود می کرد. سال ۲۰۱۴ جایزه TOP 10  بدست آورد. این جایزه برای موتورهای دیزلی کوچک دوسان به این شرکت اهدا شد. فدراسیون انجمن های مهندسی مکانیک کره هرسال این جایزه را به بهترین طراحی ها اهدا می کند. همچنین شرکت دوسان در سال ۲۰۱۴ جایزه انجمن لیفتراک را هم به خاطر مرکز تحقیق و توسعه خود به دست آورد. این جایزه در جهان به عنوان FLTA شناخته می شود.

از افتخارات شرکت دوسان در سال ۲۰۱۵ می توان به موارد زیر اشاره کرد: این شرکت توانست در آسیا و اقیانوسیه شاخص‌های پایداری داوجونز را از آن خود کند. همچنین کارخانه اینچئون و کارخانه گان سان توانستند گواهینامه‌های منطقه ایمنی را دریافت کنند. این دو کارخانه زیر مجموعه شرکت دوسان می باشند.

سال ۲۰۱۶ شرکت دوسان یک عکس یادبود دسته جمعی از تمام کارکنان خود گرفت و اعلام کرد که صد هزارمین موتور دیزل خودش را ساخته است. همچنین در این سال شرکت دوسان اولین اتوبوس جهان با موتور دیزلی یورو 6 را تولید و موتورهای دیزل کوچک را برای ارائه به مصرف‌کنندگان کشاورز کره شمالی طراحی و تولید نمود.