با سلام خدمت همه شما همراهان عزیز و محترم. در این مقاله تلاش کرده ایم که مراحل سرویس سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور را بررسی کنیم. همین موضوع توفیق اجباری شد که به تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور هم بپردازیم. پس در ادامه با همراه باشید که روش استاندارد این دو موضوع را شرح دهیم.

اولین موضوع در سرویس سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور بررسی اتصالات و شلنگ های مرتبط هست. باید چک شود که اتصالات نشتی نداشته باشند. شلنگ ها هم باید مورد بازبینی قرار بگیرند که دچار فرسودگی و نشت نشده باشند. در صورت بروز هر یک از این موارد، هر چه سریع تر باید نسبت به تعویض قطعه معیوب اقدام شود. توضیحات بیشتر در این باره را می توانید در مقاله 4 راز سیستم سوخت رسان مطالعه کنید.

تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور

برای تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور باید چند مرحله پشت سر گذاشته شود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. در هنگام انجام این مراحل دقت کنید که باید لباس کار مخصوص به تن داشته باشید. اگر انگشتر و یا گردنبندی دارید حتما در بیاورید. در نهایت هم استفاده از دستکش و عینک مخصوص را فراموش نکنید. چرا که ممکن است گازوئیل در بعضی اتصالات تحت فشار باشد و در صورت باز شدن محل اتصال گازوئیل با فشار روی دست و سر و صورت اپراتور بپاشد.

 

1- تعویض صافی زیر پمپ سه گوش

ابتدا با باز کردن صافی زیر پمپ سه گوش اقدام به تمیز کردن آن نمایید. اگر این صافی دچار آسیب و پارگی شده بود. آن را تعویض کنید. پس از این کار دوباره صافی را در جای خود قرار دهید و در محل، محکم کنید.

2- تعویض فیلترهای گازوئیل دیزل ژنراتور

در بیشتر دیزل ژنراتور ها دو فیلتر برای گازوئیل در نظر گرفته شده است. این امر برای این است که سوختی تمیز به موتور دیزل برسد و بازده آن بالاتر رود. معمولا زمان تعویض فیلتر گازوئیل را روی بسته بندی و خود فیلتر نوشته اند. ولی به طور میانگین برای دیزل ژنراتور های دائم کار بهتر است هر صد ساعت یک بار و برای دیزل ژنراتور های اضطراری بهتر است هر 9 الی 12 ماه یک بار اقدام به تعویض فیلتر گازوئیل نمایید. باز هم بهتر است با توجه به نوع دیزل ژنراتور و فیلتر مصرفی با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید تا بهترین زمان برای تعویض فیلتر را برای شما مشخص کنند. در این صورت هم ریسک آسیب به دیزل ژنراتور پایین می آید و هم در هزینه ها صرفه جویی کرده اید. کارشناسان ما در شرکت رویان صنعت آمده هستند تا در هر ساعت از شبانه روز به صورت رایگان به شما به صورت رایگان مشاوره بدهند.

برای تعویض فیلتر گازوئیل مطابق ویدئو بالا، پیچ های مربوطه را باز نمایید. فیلتر مصرفی را خارج کنید. محفظه نگهدارنده فیلتر را تمیز کرده و فیلتر جدید را در آن قرار دهید. بهتر است در هر بار تعویض فیلتر، واشر اورینگ بالای فیلتر را هم تعویض نمایید. تعویض فیلتر گازوئیل برای هر دو فیلتر اولیه و ثانویه به یک صورت است.

تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور
تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور

3- هوا گیری گازوئیل دیزل ژنراتور

پس از تعویض فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور، هوا گیری گازوئیل هم باید برای آن انجام شود. چراکه با تعویض فیلتر هوا وارد سیستم سوخت رسان شده و این هوا می تواند مشکلاتی را برای دیزل ژنراتور ایجاد کند که در مقالات قبلی به آن پرداخته ایم. برای هوا گیری ابتدا اتصال فیلتر اول را شل می کنیم. با تلمبه آنقدر سوخت را پمپ می کنیم تا هوا از فیلتر اول خارج شده و گازوئیل از کنار مهره ای که شل کرده ایم بیرون بریزد. همین کار را برای فیلتر دوم هم انجام می دهیم.

بعد از آن باید برای هوا گیری پمپ انژکتور اقدام کنیم. برای این منظور پیچ اول اتصال شلنگ به پمپ را شل کرده و با تلمبه سوخت را پمپ می کنیم تا هوای آن کاملا خارج گردد. بعد پیچ بعدی را شل کرده و هوا گیری میکنیم.

توجه: حتما بعد از هوا گیری هر محل اتصال در فیلتر ها یا پمپ انژکتور، دوباره پیچ اتصالات را محکم کنید.

در پایان چند نکته لازم به ذکر است:

– مراقب باشید آشغال وارد باک گازوئیل نشود.

– سعی کنید از سوختی با کیفیت برای دیزل ژنراتور استفاده نمایید.

– بهتر است از مکمل های سوخت استفاده نکنید.

– اجازه ندهید باک گازوئیل کاملا خالی شود. زیرا این موضوع باعث میشود هوا وارد سیستم سوخت شده و دیزل ژنراتور به هوا گیری نیاز پیدا کند.