مراحل تعویض روغن دیزل ژنراتور

یکی از مواردی که در نگهداری درست و اصولی دیزل ژنراتور باید به آن توجه شود، تعویض روغن دیزل ژنراتور است. این کار در عین حال که بسیار ساده به نظر می رسد، حاوی نکات ظریفی است که در صورت توجه به آن ها می توانید عمر مفید دیزل ژنراتور و بازده آن را به میزان بسیار زیادی افزایش دهید.

در فیلم زیر مراحل یک تعویض روغن ساده را نشان داده ایم و در ادامه به بررسی بیشتر مراحل تعویض روغن موتور دیزل می پردازیم.

 


1- خاموش کردن دیزل ژنراتور

این موضوع بیشتر در دیزل ژنراتور های دائم کار نمود پیدا می کند. چرا که دیزل ژنراتورهای اضطراری، معمولا خاموش هستند و همانطور که از عنوان آن ها مشخص است فقط در زمان های اضطراری از آن ها استفاده می شود.

2- قطع کردن اتصال باتری

این مرحله برای ایمنی بیشتر توصیه می شود. ما در دیزل ژنراتور با ولتاژ های بسیار بالایی سرو کار داریم. همچنین موتور دیزل موتوری است دارای قدرت بسیار زیادی است. قدرتی که بتواند چنین ولتاژ هایی را تولید کند. به همین دلیل بهتر است نکات ایمنی بیشتری را در هنگام سرویس و بررسی این ماشین ها، مورد توجه قرار دهیم. با قطع اتصالات باتری می توان سطح اشتباهات انسانی را تا حد بسیار زیادی پایین آورد.

برای تخلیه الکتریسیته ساکن در دیزل ژنراتور بهتر است، پس از قطع باتری حدود 10 دقیقه صبر کنیم.

3- بررسی سطح روغن

این مورد در زمان های چک کلی دستگاه بررسی می شود. وقتی که هنوز تا زمان تعویض روغن زمان باقی است، گاها لازم است دیزل ژنراتور مورد چک و بررسی کلی قرار بگیرد. این موضوع در دیزل ژنراتور های اضطراری از اهمیت بیشتری برخوردار است. بررسی سطح روغن هم یکی از این موارد است که در این بازدید ها بررسی می شود. باید مطمئن شویم که سطح روغن بین میزان مینیمم و ماکسیمم قرار دارد.

در صورتی که سطح روغن کمتر از مینیمم بود باید کمی به آن روغن اضافه کنید و دیزل ژنراتور را در اسرع وقت به متخصص نشان دهید تا علت کم شدن روغن را بررسی و رفع نماید.

از روغنی استفاده کنید که دارای API یکسان ، با روغن داخل موتور باشد. بهتر است مارک هردو روغن هم یکی باشد. اطلاعات بیشتر درباره API  ها را می توانید در نرم افزار دیزل بان بیابید که به صورت رایگان از همین سایت قابل دانلود است.

4- تخلیه روغن

روغن مصرف شده را با باز کردن پیچ کارتل از دیزل ژنراتور خارج کنید. قبل از این کار اجازه دهید تا موتور دیزل سرد شود. چرا که روغن داغ می تواند آسیب جدی به اپراتور وارد کند.

بعد از بازکردن پیج کارتل، صبر کنید تا روغن به طور کامل از دیزل ژنراتور خارج گردد. قبل از بستن مجدد پیچ بررسی کنید که پیچ سالم، بدون ترک و کج شدگی باشد. سپس پیچ را آب بندی کرده و ببندید.

5- تعویض فیلتر روغن

بهتر است فیلتر روغن با هر بار تعویض روغن تعویض گردد، با این حال تعویض همیشگی آن لازم نیست. با توجه به توضیحات فیلتر و میزان ساعت کار دیزل ژنراتور می توان زمان مناسب تعویض فیلتر روغن را به دست آورد. تعویض فیلتر روغن در دیزل ژنراتور هم، مانند تعویض روغن دیزل ژنراتور از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم تعویض به موقع آن می تواند آسیب زیادی به دستگاه وارد کند.

6- ریختن روغن تازه در موتور دیزل

بر اساس نیاز روغن با API مناسب را داخل موتور دیزل بریزید. دقت کنید که سطح روغن از مقدار  ماکسیمم بیشتر نشود. بعد از این مرحله و با توجه به نوع روغن زمان تعویض بعدی را در دفترچه سرویس دیزل ژنراتور ثبت کنید.

زمان تعویض فیلتر روغن را هم در دفترچه باید ثبت نمود. همانطور که گفته شد این زمان ها بر اساس مشخصات ثبت شده روی فیلتر روغن و ساعات کار دیزل ژنراتور قابل محاسبه است.

البته اگر از نرم افزار دیزل بان استفاده می کنید، به هیچ عنوان احتیاجی به این کارها نیست. نرم افزار زمان مناسب تعویض روغن و یا فیلتر روغن را با آلارم، به شما یادآوری خواهد نمود.