دیزل ژنراتور میتواند دچار نقص های فنی بسیار پر هزینه ای شود. اما میتوان از بروز بسیاری از این نقص ها جلوگیری کرد. آن هم با مراقبت های استاندارد و سرویس های دوره ای مناسب و حساب شده. برای این موضوع باید با نشانه ها آشنا باشیم. اغلب مشکلات دیزل ژنراتور نشانه ی خارجی دارد که از بروز آن مشکل خبر می دهد. رنگ دود دیزل ژنراتور ها هم یکی از این نشانه ها است. با توجه و بررسی رنگ دود خروجی از اگزوز موتور دیزل موجود در  دیزل ژنراتور، میتوان از بروز بسیاری از مشکلات پرهزینه در دیزل ژنراتور جلوگیری نمود. در مقالات قبلی، علت دود آبی در دیزل ژنراتور را بررسی کردیم. در ادامه دود سفید رنگ و دود سیاه رنگ خروجی از اگزوز دیزل ژنراتور را مورد بررسی قرار می دهیم. عوامل این دو را عنوان کرده و راهکار های اولیه برای برطرف کردن آن را مورد تحلیل قرار خواهیم داد.

علل خروج دود سیاه در دیزل ژنراتور زیر بار

منظور از دیزل ژنراتور زیر بار، دیزل ژنراتوری است که مشغول تولید برق بوده و از انرژی الکتریکی و برق تولیدی آن استفاده می شود. دود خروجی از دیزل ژنراتور در این حالت، می تواند سیاه رنگ بشود. علل آن می تواند موارد زیر باشد:

1- موتور دیزل با زیر بار زیاد کار میکند

هر موتور دیزلی که در دیزل ژنراتور استفاده می شود، توان تولیدی خاصی دارد. حداکثر توانی که می توان از یک موتور دیزل استخراج نمود، توان نامی آن موتور دیزل نامیده می شود. اگر وسایل برقی زیادی به دستگاه دیزل ژنراتور متصل گردد؛ ویا یک وسیله برقی پرمصرف از برق تولیدی دیزل ژنراتور استفاده نماید، توانی بیشتر از توان نامی، از موتور دیزل ژنراتور کشیده خواهد شد.

این موضوع علاوه بر اشکالات زیادی که برای موتور دیزل به وجود می آورد، باعث سیاه شدن دود خروجی از دستگاه دیزل ژنراتور هم می شود. پس در اولین مرحله باید توان مصرفی را به پایین توان نامی موتور دیزل کاهش داد.

همین موضوع علت اهمیت بررسی دقیق نیاز مجموعه به دیزل ژنراتور، قبل از خرید دیزل آن را نشان می دهد. باید با توجه به توان مورد نیاز اقدام به خرید دیزل ژنراتور متناسب با میزان مصرف مجموعه نمود.

2- سیم پیچ ژنراتور برق سوخته است

عامل بعدی که موجب سیاه شدن دود خروجی از دیزل ژنراتور می شود، سوختن سیم پیچ ژنراتور برق است. برای بررسی این مشکل، باید در صورت سوختگی ژنراتور و یا رگلاتور ولتاژ، با جدا سازی سیم تحریک ژنراتور، موتور دیزل را از زیر بار خارج کنیم. اگر مشکل، سوختگی سیم پیچ باشد، با انجام این عمل، رنگ دود خروجی از دیزل ژنراتور به حالت طبیعی برخواهد گشت. پس بعد از آن، باید سیم پیچ توسط کارشناس مورد بررسی قرار بگیرد.

دود سیاه دیزل ژنراتور
دود سیاه دیزل ژنراتور

3- تنظیم نبودن پمپ انژکتور

در دیزل ژنراتور چندین پمپ وجود دارد که در مقالات قبلی به بعضی از آن ها اشاره شد. پمپ سوخت و پمپ آب (واتر پمپ) از مهمترین آن ها است. حتی همانطور که در مقاله 4 راز سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور بحث کردیم، دو پمپ برای سوخت دیزل ژنراتور وجود دارد. پمپ انژکتور هم از دیگر این پمپ ها است که در دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این پمپ تنظیم نباشد، و سوخت بیش از حد وارد موتور شود؛ باعث می شود که دود خارج شده از اگزوز، به رنگ سیاه دربیاید. پس این مورد هم در سیاه بودن دود خروجی، محتمل است و باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرید و در صورت لزوم تنظیم گردد.

4- هوا، کم به موتور می رسد

احتراق و روشن شدن آتش به سه عامل احتیاج دارد: ماده سوختنی، حرارت و اکسیژن. اگر این سه مورد به اندازه کافی وجود داشته باشد، آتش با تولید دی اکسید کربن، دود بی رنگ و کم ضرری تولید میکند. ولی اگر هوا به میزان کم به آتش برسد. اصلاحا شعله دچار خفگی شده و تولید مونو اکسید کربن می نماید. در این حالت، دود تولیدی هم سیاه رنگ خواهد بود. همین عوامل در احتراق های درون موتور دیزل هم صادق است. اگر دود خروجی از اگزوز سیاه رنگ است، یکی از عوامل، ممکن است نرسیدن هوای کافی به موتور دیزل ژنراتور باشد.

در این حالت باید ابتدا فیلتر هوا مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت کثیف بودن، نشانگر فیلتر به رنگ قرمز در خواهد آمد. پس باید فیلتر هوا را تعویض نمود.

اگر مشکل برطرف نشد، در این مورد، باید مسیر هوا را هم مورد بررسی قرار داد و در صورت گرفتگی اقدام به بازگشایی مسیر ورود هوا نمود.

گاهی هم عدم تنظیم اسبک سوپاپ های هوا موجب بروز این مشکل می شوند که باید توسط کارشناس بررسی و در صورت لزوم تنظیم گردند.

سایر عوامل که باعث می شوند دود خروجی از دیزل ژنراتور، سیاه رنگ شود. و عواملی که باعث سفید رنگ شدن دود خروجی از دیزل ژنراتور می شود را در مقاله بعد مورد بررسی قرار خواهیم داد.