با توجه به عملکرد دیزل ژنراتور؛ به خوبی می دانید که این وسیله برای تولید برق و جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد. جریان برق تولیدی توسط ژنراتور دارای ولتاژ دقیق و مشخصی است که در بعضی دیزل ژنراتور ها قابل تنظیم و در بعضی دیگر، این ولتاژ ثابت است. همین موضوع درباره آمپر و جریان برق هم صادق است. در این مقاله به بررسی مشکل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور می پردازیم. عوامل موثر در این مشکل را برشمرده و راهکار های مقابله با آن ها را مرور می کنیم. شما میتوانید مطالب آموزنده بیشتری در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور را در قسمت مقالات مطالعه فرمایید. همچنین برای بررسی دیزل ژنراتور های موجود در شرکت و اطلاع از مشخصات و قیمت آن ها می توانید به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه فرمایید.

نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور مشکل مهم و اساسی به شمار می آید. چرا که این موضوع می تواند به دستگاه هایی که از جریان تولیدی دیزل ژنراتور استفاده میکنند و به ولتاژ مناسب و ثابتی برای کار کردن احتیاج دارند، آسیب برساند. در ادامه به عوامل اصلی این مشکل در دیزل ژنراتور ها می پردازیم.

هشدار مهم: همواره مراقب باشید که دیزل زنراتور برق تولیدی بسیار قوی ای تولید میکند. لذا قبل از بررسی آن حتما مسائل ایمنی را رعایت کنید. بهتر است بررسی های لازم که در ادامه  می آید توسط افراد فنی و متخصص اعمال شوند.

نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور 2
نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور
  1. نقص فنی در نشانگر ولت متر: در اولین مرحله باید نشانگر ولت متر را بررسی کنیم که سالم باشد. بسیار پیش آمده که نشانگر ولت متر خو خراب شده و ولتاژ را به صورت نوسانی نمایش می دهد. برای بررسی این موضوع لازم است به وسیله ی اهم متر یا همان مولتیمتر، نسبت به اندازه گیری ولتاژ جریان خروجی از ژنراتور اقدام فرمایید. اگر ولتاژ اندازه گیری شده توسط ولت متر هم دچار نوسان بود مشخص خواهد شد که اشکال مربوط به نشانگر ولت متر نیست. در غیر این صورت، مشکل از ولت متر بوده و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.
  2. خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور: در برخی از موارد این نوسان ولتاژ ممکن است به خرابی رگلاتور ولتاژ ژنراتور مربوط باشد. برای بررسی این موضوع با دقت مراحل زیر را دنبال نمایید:
    الف – رگلاتور ولتاژ را از تحریک دیزل جدا کنید و به باتری 12 ولت متصل نمایید.
    ب – در صورت که دیزل ژنراتور شما مجهز به ژنراتور اکسایتری (دارای بچه دینام) است؛ در دور نامی، دیزل باید 400 ولت برق تولید نماید.
    ج – در صورتی که از ژنراتوری استفاده میکنید که رینگ و زغال دارد؛ در دور نامی، دیزل باید 200 ولت برق تولید کند.
    د – اگر موارد بالا در این تست محقق نشد نشان از خرابی یا عدم تنظیم رگلاتور ولتاژ می دهد. برای تنظیم رگلاتور ولتاژ می توان از پتانسیومتری که با STB و S مشخص شده استفاده کرد.
    ه – درصورتی که با تنظیم هم مشکل برطرف نشد، باید رگلاتور ولتاژ در دیزل ژنراتور تعویض گردد.
  3. نقص فنی در اتصالات رگلاتور ولتاژ: گاهی مشکل از خود رگلاتور ولتاژ نیست و مربوط به اتصالات آن می شود. در این صورت باید ابتدا دستگاه خاموش شود. سپس اتصالات رگلاتور با دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  4. نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور: این مورد کمی تخصصی تر است. نقص فنی در اتصالات دیودهای روتور و یا سیم پیچی ژنراتور می تواند عامل نوسان ولتاژ در دیزل ژنراتور باشد. در این مورد بهتر است دستگاه توسط سیم پیچ خبره مورد بازبینی قرار بگیرد.
  5. کوتاه شدن ذغال یا همان جارو بک تحریک روتور ژنراتور: ذغال تحریک روتور ژنراتور که بیشتر به نام جاروبک شناخته می شود؛ قطعه ای است که به مرور زمان به اصطلاح مصرف شده و از طول آن کاسته می شود. برای بررسی این موضوع، باید ابتدا دستگاه دیزل ژنراتور را خاموش نمود. سپس بررسی که که ذغال اتصال مناسب بر روی رینگ دارد یا نه. اگر اتصال مناسب برقرار نبود، علاوه بر طول ذغال باید عملکرد فنر جازغالی را هم بررسی کرد. چرا که گاهی خرابی فنر باعث می شود زغال به خوبی به رینگ نزدیک نشود و در اتصال آن خلل به وجود آید. در صورت وجود مشکل در هرکدام می توان با تعویض، مشکل را برطرف نمود.
  6. جرقه زدن و آسیب دیدگی سطح رینگ روتور ژنراتور: باید بررسی که سطح رینگ روتور ژنراتور مشکلی نداشته باشد. هر گونه آیب دیدگی و خط و خش غیر معمول می تواند باعث وجود نوسان در ولتاژ دیزل ژنراتور گردد. درصورت وجود آسیب در سطح رینگ باید نسب به تعویض آن اقدام نمود.

در این مقاله به بررسی علل نوسان ولتاژ دیزل ژنراتور پرداختیم و راه های برطرف کردن آن ها را بررسی کردیم. امید آن که در مقالات بعدی موارد بیشتری را در زمینه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور بررسی کنیم.