مولدهای برق  گازسوز چگونه کار می کنند؟

در موتور برق گاز سوز در حقیقت همانند بقیه موتور برق ها از نوعی سوخت جهت استارت و کارکرد موتور استفاده  می گردد و  سپس حرکت رفت  و برگشت پیستون در موتور تبدیل  به حرکت دورانی شده و در نهایت از این حرکت دورانی جهت تولید برق استفاده می شود . در این موتورها سوخت از نوع گاز طبیعی (گاز شهری و یا گاز مایع کپسولی) بوده و طراحی موتور بر پایه گاز انجام شده است و با سوخت دیگری کار نمیکند فقط کافیست موتور برق یا ژنراتور را با شلنگ به گاز شهر یا کپسول وصل نماییم در این حالت یک مولد تولید برق با سوخت ارزان و پاک خواهیم داشت .

چرا استفاده از موتور برق های گاز سوز در کشور ما با سرعت زیاد در حال افزایش است ؟

شاید مهمترین دلیل این امر دسترسی بسیار آسان به گاز طبیعی و ارزان و مقرون به صرفه بودن آن باشد همه ما می دانیم کشور ما ایران با در اختیار داشتن 16% ذخایر گاز طبیعی جهان پس از روسیه در مقام دوم قرار دارد این مهم پتانسیل عظیمی در جهت کاهش آلاینده های محیط زیست و گسترش استفاده از تکنولوژی گازسوز در بخشهای مسکونی، تجاری، صنعتی و حمل و نقل پیش رویمان قرار داده است به طوری که پس از اشتیاق جهت استفاده از گاز طبیعی طی دهه اخیر در قسمتهای مختلف شاهد استفاده روز افزون از موتور برقهای گازسوز نیز در میهن عزیزمان می باشیم .

 

آیا جایگزینی مولدهای برق  گازسوز کوچک به جای باطری ها در پشتیبانی سیستم های برق اضطراری (UPS) راه حل مناسبی است؟

به سه دلیل زیر جایگزینی موتورهای پایه گازسوز با باطری ها موجب صرفه جویی اقتصادی وکاری میشود:

الف: عمرمفید یک موتوربرق پایه گازسوز بالا بوده و میتواند سالیان سال مورد استفاده قرار گیرداما باطری ها دارای عمر مفید یک ویا دو ساله میباشند و پس از این مدت میبایست مجددا خریداری و تعویض گردند که بسیارهزینه براست (به طوری که در بعضی موارد حتی با خرابی یک سلول باطری باید تمامی باطری ها را با باطری های جدید جایگزین نمود).

ب: مدت زمان کارکرد مستمر یک موتور پایه گازسوز با گاز شهری نامحدود میباشد اما زمان کارکرد یک باطری محدود بوده وحدودا 2 ساعت می باشد.

ج:موتور پایه گازسوز در برق دهی به بارهای راکتیو مانندبارهای موتوری ، فن ها ، آسانسورها ، کولرها و چاپگرها هم کاربرد دارند اما باطریها را نمی توان در این زمینه به راحتی بکار برد. این دلایل موجب شده ما شاهد رشد فزاینده جایگزینی موتور های پایه گازسوز به جای باطری ها در پشتیبانی UPSها باشیم.

نتیجه اینکه ترکیب یوپی اس و موتور گازسوز می تواند به عنوان راه حل مناسب با قابلیت اطمینان بالا جهت پشتیبانی سیستم های برق اضطراری شعبات بانکها مطرح باشد.

 

معایب استفاده از مولدهای برق گازسوز کوچک چیست؟

همانطور که می دانید موتور یک دستگاه مکانیکی و دارای صدا بوده همچنین نیاز به محیط مناسبی برای خنک شدن  دارد لذا مکان نصب این دستگاه دارای محدودیت هایی می باشد، بنابراین ممکن است به عنوان مثال در تمامی شعب بانک ها امکان استفاده از ژنراتور وجود نداشته باشد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.