موتور دوزمانه، که به موتور پیستونی نیز معروف است، نوعی موتور حرارتی است که از یک یا چند پیستون دو زمانه بهره گیری می‌کند تا فشار را به حرکت دایره ای تبدیل کند.از جمله اصلیترین این موتورها می توان به موتورهای درون‌سوز که بطور گسترده ای در وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می گیرند، موتور بخار که منشا اصلی انقلاب صنعتی بود و موتور استرلینگ اشاره کرد. اگر شما مقاله طرز کار موتورماشین و طرز کار موتورهای دیزل را خوانده باشید، شما با دو نوع از موتور که امروزه تقریباً در هر خودرو و کامیونی در جاده پیدا می‌شود آشنا می شوید . هر موتور خودرو دیزلی و بنزینی به عنوان یک موتور چهار زمانه رفت و برگشتی احتراق داخلی طبقه بندی می‌شود .

موتور دوزمانه

این سومین نمونه از موتورهای رفت و برگشتی است که آنرا به عنوان موتور دو زمانه می شناسید، که معمولاً در کاربردهای که به قدرت پایین نیاز باشد متداول است . بعضی از دستگاههای که ممکن است موتور دوزمانه داشته باشند :

در این مقاله، شما در مورد موتورهای دو زمانه یاد خواهید گرفت : آنها چطور کار می کنند، چرا ممکن است آنها مورد استفاده قرار بگیرند و چه چیز آنها را از موتور خودروهای معمولی و دیزلی متفاوت می سازد .

ویژگیهای عمومی در تمام گونه‌ها

موتورهای دو زمانه ممکن است دارای یک یا چند پیستون باشند.هر پیستون در درون یک سیلندر است و در درون هر سیلندر مقداری گاز وجود دارد که دمای آن بالاست و زیر فشار قرار دارد (موتور بخار)؛ و یا ممکن است درون هر یک از سیلندرها، توسط سیستم اشتعالی مخلوط سوخت و هوا، حرارت داده شود (موتور درون‌سوز) و یا ممکن است به یک تبدیل کننده نوبتی گرما در سیلندر وصل شده باشد (موتور استرلینگ).