بلوئر های RBS از نوع دورانی با جابجائی مثبت (ROTARY POSITIVE DISPLACEMENT) می باشند دو عدد محور با غلطک متحرک (ROTORS) که دارای منحنی سه پره (۳WINGS) خاصی بوده و با لقی بسیار کمی نسبت به یکدیگر و نسبت به بدنه (CASING+COVERS) بدون تماس با یکدیگر و یا قطعات ثابت دوران می کنند و عدم تماس قطعات با یکدیگر باعث می شود نیازی به روانکاری داخلی نباشد.

درجهت دوران با چرخش غلطک ها خلاء نسبی ایجاد شده و هوا از دهانه مکش به فضای بین دو غلطک و بدنه مکش می شود، و این هوای ورودی محبوس بین روتورها در جهت دوران از ناحیه مکش به ناحیه دهش انتقال یافته و سپس تخلیه می شود. هوای متراکم شده کاملا عاری از روغن (OIL FREE) می باشد. عمل خنک کردن بلوئر ها از طریق تبادل حرارت با هوای محیط انجام می شود . ساختمان بلوئرهای RBS هر بلوئر از قسمت های اصلی زیر تشکیل شده است : غلطک ها (ROTORS) بر حسب سایز از چدن مقاوم مخصوص یا فولاد می باشد. شرکت روبوسکی تنها سازنده بلوئر در جهان است که سطح منحنی روتورها را با دقت بسیار بالا (با کنترل لیزری) در حد یک هزارم میلی متر سنگ می زند، جنس محورها (SHAFTS) از نوع فولاد مقاوم است که سطوح تکیه گاهی آن سنگ خورده است مجموعه روتورها و شافت ها پس از اتمام عملیات ماشینکاری و سنگ زدن بوسیله مدرنترین دستگاههای بالانس دینامیکی، بالانس می شوند.

چرخدنده ها (GEARS) از نوع مورب (HELICAL) و از جنس فولاد مخصوص می باشند که پس از ماشینکاری اولیه تحت عملیاتی حرارتی (HARDENING) قرارگرفته و سخت می شود. و کلیه سطوح دنده ها با ماشینهای حساس سنگ دنده، سنگ زده می شوند. کیفیت و دقت بسیار بالای چرخدنده و نوع آنها باعث کم شدن صدا، کاهش حرارت و افزایش طول عمر و راندمان انتقال قدرت می گردد. بیرینگها از مرغوبترین نوع بیرینگ و تلرانس C3 انتخاب گردیده و طراحی به گونه ای است که در شرایط مناسب (استفاده مخصوص و تعویض بموقع) طول عمر مفید B10 هفتادهزار ساعت (۷۰۰۰۰ ساعت ) خواهد بود اساسا این محصول دارای کیفیت فوق العاده بالا می باشد و قطعات آن با ماشین های CNC با دقت ۰۱/۰ ( یک صدم میلی متر ) ساخته و با دستگاهای CMM کنترل می شود و برای کار مدام بدون توقف (HEAVY DUTY- NON STOP) طراحی و ساخته شده است .

سیستم روانکاری بصورت حمام روغن با مکانیسم پرتاب روغن به بیرینگها و چرخدنده ها می باشد که باعث افزایش طول عمر بیرینگها و چرخدنده ها میگردد. ضمنا وجود سیستم سیل مکانیکی با لابیرنت باعث می شود امکان نفوذ روغن به محفظه هوا وجود نداشته باشد و هوای خروجی کاملا (OIL – FREE) باشد. سیلندر( CASING) و سرسیلندرها ( COVERS) از جنس چدن خاکستری مخصوص می باشد کلیه دستگاهها پس از عملیات مختلف ماشینکاری، سنگ کاری و کنترل دقتها در حد کمتر از صدم میلیمتر مونتاژ می گردند و از نظر ظرفیت، فشار کار، خلاء نسبی و مصرف قدرت وراندمان های مختلف همچنین درجه حرارت و صدای بیرنگها مورد آزمایش های کامل قرار می گیرند. استفاده از کابینت کاهش صدا باعثمی شود NOISE LEVEL این گونه بلوئرها حدود ۷۵~۸۰db A باشند و طراحی جدید ROBOX فضای کمتری را در قیاس با مدل های قبلی اشغال می کند.

بلوئرهای RBS آخرین تکنولوژی ساخت بلوئر در جهان (سال ۲۰۰۹) می باشد که برترین دستاوردهای تکنیکی جدید در طراحی و پروسه تولید آن اجرا گردیده است محصول مشترک روبوسکی ایتالیا پرفروشترین بلوئر هوا در صنایع مختلف می باشد . موارد مصرف بلوئرهای RBS تا ظرفیت نهائی ۲۵۰۰۰ متر مکعب در ساعت و حداکثر اختلاف فشار ۱۰۰۰ میلی بار در صورت استفاده به عنوان واکیوم پمپ با خلاء نسبی تا ۵۰۰ میلی بار و هوای عاری از روغن در صنایع زیر مورد استفاده وسیع دارند . ۱-انتقال مواد AIR-CONVEYING (صنایع سیمان ، آرد ، شیمیائی ، گچ، آهک و…..) ۲-هوادهی AERATION(تولید خمیر مایه ، تصفیه آب و فاضلاب ، پرورش ماهی و میگو و….) ۳-صنایع داروئی ۴-صنایع شیمیایی ۵-صنعت نفت و پتروشیمی ۶-صنایع شیشه و بلور ۷-صنایع غذائی ۸-لامپ سازی ۹-هوادهی در کوره ها ۱۰-تولید هوای گرم جهت خشک کردن در صنایع مختلف تذکر : بلوئر بایستی جهت انتقال هوا یا گازهای خنثی مورد استفاده گیرد چنانچه گازهای با خواص شیمیائی و خورندگی CORROSION وارد بلوئر گردد. امیدواریم از این مقاله بهره کافی برده باشید…

منبع : sanat.me