کابین آسانسور (Car or Cabin) : کابین محفظه ای است که مسافر یا بار یا هر دو را در خود جای داده ٬ حمل می نماید و کنترل حرکت از داخل برای افراد امکان پذیر میباشد تزئینات داخل کابین با توجه به نوع کاربری آسانسور متفاوت بوده و ممکن است از نوع ورق رنگ شده کوره ای ،روکش فرمیکا، روکش استیل ، ویا از جنس شیشه ای که اصطلاحا به کابین شیشه ای یا PANORMA نامیده میشود ،انتخاب گردد.

کابین از سه قسمت عمده تشکیل شده است: – چهارچوب که اصطلاحاً ((یوک)) نامیده می شود. که این چهرچوب خود به چند بخش از جمله به یوک بالا (Cross-Head) و یوک پایین (Planker) تقسیم می شود. – سکو که مسافرین و یا بار بر روی آن قرار می گیرند. – دیواره ها که به عنوان محافظ بکار می روند.(نقش عمده درب کابین حفاظت از مسافرین است تا احتمالا با دیواره چاه به هنگام حرکت برخورد نکنند) یوک در انواع و طرح های مختلف وجود دارد که با توجه به موقعیت درب ورودی ٬ ظرفیت کابین و نوع آسانور انتخاب می گردد.(در دو شکل بالا انواع یوک را مشاهده می کنید.) در آسانسورهای کششی ممکن است سیم بکسل ها بطور مسقیم به شاسی متصل شوند و یا پس از پیچیدن به دور فلکه هرزگرد روی کابین یا زیر آن که به یوک متصل هستند ٬ به کابین ارتباط پیدا کنند.

کفشک های لغزشی یا غلطکی در چهار گوش کابین روی یوک ها(بالا و پایین) تعبیه می گردند تا کابین را در طول ریل های راهنما هدایت کنند. در زیر چند نمونه کابین مسافربر آسانسور را مشاهده می نمایید. طریقه ی نصب: ابتدا یوک پایین را توسط داربست یا هر وسیله نگهدارنده ی مطمئن فیکس کرده و ستون های چپ و راست را نصب می نماییم و آنها را نیز باید به ریل های راهنمای کابین را توسط سیم یا بست فلزی فیکس کنیم تا موقع قرار دادن و نصب ٬ کابین از محل خود خارج نشود ٬ حال کابین را به دورن چاه برده -اگر به هر دلیل مانند کوچک بودن ورودی ساختمان مجبور به تکه کردن کابین شدید باید به ترتیب کف کابین را قرار داده سپس پشت ٬ دیواره های چپ و راست ٬ سقف کابین و در انتها پیشانی کابین را نصب نماییم که این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا این کار باعث خارج شدن کابین از حالت تعادل خود شده به نحوی خمش دارد و تنش های موجود در حرکت به مرور زمان باعث متلاشی شدن آن می گردد.

حال که کابین را به درون چاه بردیم یوک بالا را نصب می کنیم و لاستیک های لرزه گیر را موقتا (تا موقع نصب کفشک ها) قرار می دهیم. تجهیزات کابین :

۱- نصب پاراشوت ها : ابتدا پاراشوت چپ یا راست را در زیر یوک پایین در محل جای کفشک با پیچ و مهره ی ۱۲ بسته شود برای این منظور مرکز تا مرکز سوراخ روی بدنه ی پاراشوت ۱۷ سانتی متر در نظر گرفته شد (براساس کفشک های رایج در بازار). نکته : پاراشوت ها از جهتی باید زیر کابین نصب شود که فک های پاراشوت به سمت پایین شود.

۲- فاصله ی بدنه ی پاراشوت ها از لبه ی ریل ها نباید کمتر از ۱/۵ میلی متر و بیشتر از ۳ میلی متر باشند.

۳- نصب کفشک ها : در این مرحله فک های پاراشوت را با دست به سمت بالا فشار می دهیم تا فک های پاراشوت با ریل درگیر شود و بعد کفشک ها را در زیر پاراشوت نصب می کنیم . بعد از آزاد کردن فک ها میبایست ریل دقیقا وسط فک های پاراشوت قرار بگیرد.

۴- نصب قوطی ۲/۵*۲/۵ : در این مرحله جا قوطی ها را از پشت پاراشوت ها باز کرده و فاصله پشت تا پشت پاراشوت ها را اندازه گرفته و از این اندازه به دست آمده یک سانت کمتر قوطی ۲/۵*۲/۵ را می بریم و بهمراه جا قوطی ها در پشت پاراشوت ها نصب می کنیم. نکته : بعد از نصب قوطی باید توجه داشت که قوطی در جای خود خلاصی داشته باشد.

۵- نصب دسته پاراشوت : روی فک های هرپاراشوت سوراخی تعبیه شده که توسط پیچ آلنی موجود بر روی یکی از این فک ها دسته پاراشوت به یکی از این فک ها متصل می شود (بستگی به سیم بکسل گاورنر دارد ) طرف دیگر دسته پاراشوت پیچ نمره ۱۲ وجود دارد که به یکی از سوراخ های یوک بالا یا پایین بسته می شود (بستگی دارد دسته پاراشوت بلند یا کوتاه باشد) و فنری در زیر این پیچ موجود می باشد که می بایست توسط بست زیر فنر تنظیم شود به طوری که در حالت عادی این فنر فک های پاراشوت را به سمت پایین تحت فشار قرار دهد. تذکر : جهت مشاهده تصاویر نصب پاراشوت به بخش سیستم ترمز ایمنی آسانسور مراجعه بفرمایید. نکاتی که می بایست کنترل شود : ۱- در زمان نصب دسته پاراشوت به فک ها پیچ آلنی در حدی سفت گردد که دسته پاراشوت کاملا محکم به فک ها متصل نباشد (دسته پاراشوت باید کمی خلاصی داشته باشد) ۲- در زمان نصب دسته پاراشوت نصب شد باید بتوانیم از رو یا زیر کابین فنر باید طوری تنظیم شود در حین اینکه فنر تحت فشار است بتواند حدود ۱۰ سانتی متر هم جمع شود ( فنر مانع بالا آمدن دسته پاراشوت نشود) ۳- در زمانی که دسته پاراشوت نصب شد باید بتوانیم از رو یا زیر کابین دسته پاراشوت را به راحتی بالا بکشیم و رها کنیم و فک ها به حالت عادی برگردند. اگر دسته پاراشوت به بالا حرکت نکرد باید موارد زیر چک شود : A – فنر دسته پاراشوت جایی برای جمع شدن ندارد. B – پیچ اتصال دسته پاراشوت به یوک کج بوده و لوله را تحت فشار قرار داده. C – قسمت پایین دسته پاراشوت که به فک ها متصل می شود به نبشی زیر کابین گیر می کند. D – پیچ آلنی اتصال دسته پاراشوت که به فک ها خیلی سفت شده و دسته پاراشوت نمی تواند حرکت لولایی داشته باشد . E – ریل وسط فک های پاراشوت نمی باشد و یک طرف فک ها به ریل گیر میکند و مانع بالا آمدن فک ها می شود. F – اندازه قوطی ۲/۵*۲/۵ بزرگ بوده و به فک ها فشار می آورد (خلاصی قوطی کم است)

بازنشر : www.sanat.me

منبع: بوشهر لیفت blift.ir