موتور ژنراتور گازسوز : بر دو دسته هستند .

الف- موتورژنراتورهایی که با کیت گازسوز شده اند.این دسته از موتورژنراتورها دارای طول عمر کمی هستند و در زیر بار بدترین پاسخدهی را دارند چرا که base آنها دیزل (گازوئیل سوز) است و توسط کیتهایی به گازسوز تبدیل میشوند .

با توجه به اینکه اولاً در حجم سیلندر هیچگونه تغییری ایجاد نمیگردد و حجم مذکور متناسب با ارزش سوخت گازوئیل ابتدائا طراحی شده است بنابر این روی سوخت گاز به هیج عنوان به توان گازوئیل نمیرسد.ثانیاً مواد خورنده سوخت گاز و گازوئیل کاملاً متفاوت میباشد و بنابراین جنس سیلندر و پیستون در موتورژنراتورهای گازوئیل سوز و گازسوز کاملاً متفاوت است .در هنگام تبدیل این مورد امکان تبدیل ندارد .ثالثا در موتورژنراتورهای گازسوز پارامتری بنام knock وجود دارد و در مواردی که تبدیل صورت میگیرد برای این مورد فکری نمیگردد که بسیار مخرب میباشد.

ب– موتورژنراتورهای پایه گازسوز:این دسته از موتورژنراتورها دارای طول عمر بسیار طولانی (بسیار طولانیتر از گازوئیل سوزها) میباشند.با توجه به اینکه این دسته از موتورژنراتورها در زمان طراحی در کارخانه سازنده موتور به طور اساسی بر اساس سوخت گاز طراحی میگردند بنابراین مشکلات دسته الف راندارند.عمدتاً این موتورژنراتورها برای کارکرد دائم continuous کاربرد دارند.قیمت آنها با افزایش توان کاهش میابد و در کل برای تولید برق ارزان قیمت توجیه اقتصادی دارند.در این دسته از مولدها سوخت توسط کاربراتور با هوا مخلوط و توسط شمع عمل جرقه زنی صورت میگیرد.این دسته از موتورژنراتورها دارای یک قابلیت دیگر بنام CHP(Combined heat and power) وCCHP(Combined cold and hot power) میباشند.بدان معنی که همزمان با تولید برق میتوان با بازیابی حرارتهایی که تلف میشود مثل اگزوز با ۴۰۰ درجه سانتی گراد و یا آبی که جداره سیلندر را خنک میسازد ، آب گرم و یا حتی بخار آب تولید نمود.در صورت موجود بودن چیلر جذبی آبگرم میتوان این آبگرم را در سیکل آن وارد کرد و آب خنک و یا هوای خنک تولید کرد.با اینکار میتوان راندمان را تا ۸۵% هم بالا برد که بسیار قابل توجه است.راندمان الکتریکال موتورژنراتورها حدود ۴۰ درصد است.یعنی از گاز ورودی ۴۰درصد آن به انرژی مفید تبدیل میشود.

دسته دیگری از این موتورژنراتورها هستند که با گازهایی که برای ما ایرانیها کمی ناآشنا است کار میکنند(به دلیل فراوانی گاز طبیعیnatural gas در ایران) مانند Landfil l,Digester,Swage,biomassکه البته در اروپا و آمریکا با هزار زحمت ازا این گازها استفاده میکنند چون گاز زیادی ندارند .

طول عمر این دسته از موتورژنراتورها بین ۳۰۰۰۰ ساعت تا ۶۰۰۰۰ ساعت برای کلاس ۱۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد .

۳– موتور ژنراتورهای دوگانه سوز : به مانند گازسوزها دو دسته اند. یکی آنهایی که با کیت تبدیل به دوگانه سوز میشوند که مشابه با مورد بالا دارای معایبی هستند.دوم موتورژنراتورهای دوگانه سوز که از پایه دوگانه سوز طراحی و تولید شده اند.بر خلاف تفکرات عمومی کارکرد دوگانه سوزها به شکل یا گاز یا گازوئیل امکانپذیر نیست و مشکلات تئوریکالی دارد.بنابراین این دسته از ماشین آلات بایستی مخلوطی از گاز و گازوئیل را بسوزانند و فقط در صورت قطع گاز روی گازوئیل ادامه کار دهند(برعکس آن غیر ممکن است                                                                                                  .

تولید کنندگان آن در دنیا محدود میباشند که از آن جمله میتوان به وارتسیلا از فنلاند و گاسکور از اسپانیا اشاره کرد.

پاشش سوخت در این دسته از موتورژنراتورها توسط انژکتور صورت میگیرد و فقط داراری سنسورهای knock میباشند.سیکل کارکرد آنها بسیار شبیه به دیزلهاست.

مرجع  :  http://nmp-co.com

 

 

 

شاید دوست داشته باشید مطلب ” ﺍﻣﻜﺎﻥ ﺳﻨﺠﻲ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﻣﻮﻟﺪ ﮔﺎﺯﺳﻮﺯ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﻛﻮﭼﻚ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﺠﺘﻤﻊ ﺗﺠﺎﺭﻱ” را نیز مطالعه کنید. برای خواندن این مطلب اینجا کلیک کنید.